fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Så ska Postnord klara julen

By on 23 October 2018

Förra året blev en gigantisk flaskhals för Postnord.
Anstormningen från Black friday och fram till att julhandeln var över blev gigantisk.
Nu laddar man för att undvika samma situation december 2018.

Postnord har nu släppt ett åtgärdspaket för att klara perioden från de senaste årens stora anstormning vid Black Friday, den amerikanska sedvänja vi importerat för att få köpfebern på högtryck redan innan december börjar.
Postnord konstaterar nu att man blev tagen på sängen då och att man sedan dess genomfört en rad åtgärder för att detta inte ska upprepas.

Under ledning av produktionschefen Mathias Krümmel (bilden) har man skapat ett åtgärdsprogram för en smidigare hantering av paketanhopningen detta år inför och vid jul.
Det kan behövas, inte minst när prognosen säger att de 750 000 paket man behövde hantera vid Black Friday 2017 kan bli 900 000 i år.

Här är några av Postnords åtgärder inför december och julen
* Två nya paketterminaler – Örebro och Växjö – kan hantera 10 000-16 000 paket i timmen.
* Varubrevstjänsten är uppdaterad och hanteringen kommer att vara snabbare.
* Samarbeten har startat med stora e-handlare. Ambitionen är att minska flaskhalseffekter.
* Postnord har 140 nya ombud och dessutom 40 tillfälliga i december vilket gör att man totalt kan räkna in cirka 1 800 ombud i landet.
* Terminalsortering under hela helgen december, lördagsleveranser till ombuden i storstäderna och paketupphämtning under helgerna.
* Förlängda öppettider på Postnords kundcentra under december.
* Extraanställning av 3 000 medarbetare och totalt 18 000 medarbetare i verksamheten under decembers höga belastning.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.