Satsar allt i Smedjebacken

En helt ombyggd butik, 33 000 matlådor per år, en omsättning som stigit med 50 procent, ökad kundlojalitet och större kundkvitton.
När dagligvaruhandeln ska hitta framgångstips kan man leta i Smedjebacken.

Att driva en Ica-butik mot framtiden i en ort på 10 000 invånare är naturligtvis en utmaning. Niklas Jonsson, som driver Ica Supermarket Pilen i Smedjebacken, bestämde sig tillsammans med sambon för att gå ”all in”.

En helt ombyggd butik och en satsning på matlådor var två ingredienser i framtidskonceptet.
Idag levererar butiken 33 000 matlådor på ett år och har höjt omsättningen från 49-50 miljoner kr till 76 miljoner kr.

Det har man åstadkommit på en marknad där kundunderlaget inte ökat.
Istället har man byggt och ökat kundlojaliteten och fått kundkvittona att växa när kunderna valt att handla hemma i Smedjebacken istället för i närliggande och större Ludvika och Borlänge.
– Det har varit en kul resa att göra och kul att det fått gensvar, konstaterar Niklas Jonsson.

Ombyggnationen har förstås tagit på krafterna, utdragen över fyra år som den har varit, men samtidigt har den bidragit till att så att säga bygga varumärke för butiken.
– Det har ju skapat ett intresse när det hela tiden hänt saker här, konstaterar Niklas Jonsson.
– Samtidigt har det varit en utmaning att genomföra hela det stora arbetet samtidigt som butiken varit öppen och allt måste fungera.

Läs mer om hur man kan bygga för framtiden på en mindre ort i nya printmagasinet, Butikstrender 9/2018