fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Satsar på Kravmärkt charkråvara

By on 20 June 2018
kalvsjo_gard_5000x2592

Lidl satsar nu på en ekologisk charkserie med enbart Kravmärkt griskött som råvara.
– Det här är en storsatsning på god djurvälfärd, säger Kravs Cecilia Lenbäck i en kommentar.

Lidl presenterar nu satsningen på en ekologisk charkserie med enbart Kravmärkt grisråvara.
– En god nyhet för alla konsumenter som efterfrågar chark från grisar som får gå ute och beta och böka på sommaren, anser Lidl.

Även hos Krav är man nöjd med Lidls satsning.
– Det här är en storsatsning på god djurvälfärd. Vi är riktigt glada över att Lidl tar det här steget, säger Cecilia Lenbäck som är affärsområdeschef för livsmedel hos Krav.
– Jag är också övertygad om att det är en god affär; sex av tio konsumenter efterfrågar chark från grisar som har fått böka och beta.

Charkserien Enebacken eko hos Lidl är enbart EU-ekologiskt certifierad eftersom den innehåller nitrit och då märkt med etiketten ”Ekologiskt, javisst! Men leta eftr Kravmärkt råvara!” för att signalera till konsumenterna att köttet kommer från en Krav-certifierad gård.

– Nu kan vi erbjuda fler miljömärkta produkter till våra kunder som gör allt fler medvetna val i butik, påpekar Lidls hållbarhetskoordinator Anna Andersson.
– Att vi är först ut med att sätta etiketten ”Kravmärkt råvara” på ett helt charksortiment är stort för oss och ännu ett steg i att driva hållbar utveckling i dagligvarubranschen.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.