Ska växa 30-50 procent per år

Ecoliving har skapat ett växtbaserat alternativ till kött i form av en vegansk hamburgare.
Nu raggar man nytt kapital och siktar på en tillväxt på 30-50 procent de närmaste åren.

Växtbaserade proteiner är en stor trend inom foodtech, inte minst i USA där området är ett av de hetaste.
Ecoliving i Sverige har skapat en vegansk hamburgare och har nu avtal om distribution till bland annat Ica och Coop.

– Vi vill driva och utveckla växtbaserat kött precis som Oatly gjort med växtbaserad mjölk, säger Ecolivings vd Alicja Domelid.

Vägen till att nå dit är enligt henne egna produkter och starka egna varumärken vilket är bakgrunden till att man skapat den växtbaserade quinoaburgaren.
– Vi vet att intresset för den här typen av produkter är stort och att det kommer att växa ytterligare framöver. Det baserar vi bland annat på utvecklingen i USA där tillväxten varit enorm de senaste åren, säger Domelid.

Samtidigt som man växer genom egna produkter är tanken att växa genom att köpa upp andra för att nå storlek på marknaden.
I augusti köpte Ecoliving därför à la ecos verksamhet, ett företag som är mest känt för sin bönpasta som säljs hos City Gross, Ica och Coop.

Förhoppningen är att nu kunna visa vinst 2010.
– Vi skulle kunna visa ett positivt resultat redan nästa år, men just nu ligger allt fokus på att ta tillvara den starka utvecklingen inom foodtech-branschen. Eftersom vi har egna produkter har vi även bra marginaler. Detta ska dock investeras för tillväxt, säger Alicja Domelid.

Företaget har nyligen genomfört en kapitalanskaffningsrunda på 1-3 miljoner kr hos Funded by me och den är nu avslutad.