Slumpmässig snällhet

By on 13 mars 2015
1stellan-300x336

På julen ska man vara snäll, eller hur? Och snällhet är faktiskt en av de stora trenderna inom marknadsföringen just nu. Man kallar det Random Acts of Kindness, eller slumpmässiga goda gärningar. En mycket ädel trend, kan tyckas, men det finns förstås en kommersiell underton.

Julen står för dörren och pepparkakskonsumtionen överstiger snart BNP. Nu ska vi vara, nu ska vi vara snälla. Julklappsinköpen står som spön i backen och årets välgörenhetsmaraton, Musikhjälpen, får återigen privatpersoner och företag att öppna sina plånböcker för ett gott och viktigt ändamål.

Du kanske tycker att jag slagit an en lite syrlig ton här. Det är i så fall inte alls min avsikt. Jag är en stor förespråkare för den här typen av aktiviteter. För kommunikationsbyrån Truth, som jag och några vänner grundade för snart två år sedan, så är detta till och med något av fundamentet för hela vår verksamhet.

Vi vill att våra kunder ska vara ärliga, öppna och transparenta med vad de gör. Och för att kunna vara det måste man göra bra saker. Mycket enkelt.

En av de stora julflugorna på nätet är amerikanska flygbolaget Westjets kampanj ”The Christmas Miracle”. Bolaget överraskade sina resenärer genom att sätta upp en interaktiv skärm på en flygplats i USA, där självaste jultomten fanns på plats och lyssnade på deras julklappsönskningar. I andra änden satt Westjet-personal och antecknade febrilt, för att sedan skicka hela den långa önskelistan till sina kollegor i Toronto, dit planet ifråga skulle gå.

I Toronto kastade sig personalen iväg för att köpa in alla grejerna, som sedan slogs in enligt konstens alla regler och levererades via bagagebandet till de intet ont anande resenärerna. Som givetvis reagerade med enorm tacksamhet och glädje framför kameror som dokumenterade alltihop.

Man klippte ihop en film, som sedan fått stor spridning och byggt Westjets varumärke som ett vänligt och omtänksamt flygbolag.

 

”Det är svårt att kommuniceramed konsumenter idag. Trycket är enormt och media konsumtionen är utspridd på en rad olika plattformar.”

 

Det är svårt att kommunicera med konsumenter idag. Trycket är enormt och media konsumtionen är utspridd på en rad olika plattformar. Det krävs nya grepp för att få uppmärksamhet.

Som helt vanlig snällhet.

För hur det än är, så är folk inte vana vid att företag beter sig på det här generösa och vänliga sättet. Ingen förväntar sig att bli överraskad och få något gratis.

Det finns en stor kommersiell kraft i detta, och det gäller även för den fysiska handeln. Hur kan du överraska dina kunder idag? Och bygga en bild av ett vänligt företag?

Alla vill göra affärer med människor och företag man tycker om. Westjets kampanj är ett lysande exempel. Och faktum är att den där investeringen kanske inte var så dyr som den låter. Ok, det krävdes ett gäng människor som högg i ordentligt under en dag. Och ett gäng fina julklappar som kostade en slant.

Men att köra en reklamkampanj i TV, radio eller print – och få samma genomslag – skulle ha kostat miljontals dollar. Och hade i ärlighetens namn knappast givit riktigt samma effekt.

 

Hett just nu: Broddar

Det har alltid varit lite pensionärsvarning på det där med broddar på skorna. Men jag har flera personer i min bekantskapskrets som slagit sig fördärvade efter att halkat på vinterisen. En av dem blev till och med tvungen att byta jobb eftersom han inte längre kunde kuska land och rike kring i bil, då hans axel brakat ihop. Broddar på skorna är en billig försäkring mot dylika incidenter. Själv gillar jag att springa, och gör det numera året om. Det fungerar tack vare mina Icebugs, ett par löparskor med isdobbar under sulan som hjälper mig att ta mig fram även på ren blankis.

 

STELLAN LÖFVING

är media entreprenör och en av grundarna till kommunikationsbyrån Truth i Göteborg, där han jobbar med kommunikation, strategi och affärsutveckling. Stellan har även grundat nyhetstjänsten Foodwire och flera andra webbföretag, och anlitas ofta som föreläsare inom digital kommunikation

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *