fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Spendrups satsar på funktionsdryck

By on 23 April 2019

Spendrups drar nu samma slutsats som andra företag i branschen.
Funktionsdrycker är en kategori som man måste ge sig in i.
För Spendrups del i form av satsningen ”The Naia Initiative”.

Det är en för Spendrups ny kategori man ger sig in i när man nu satsar på ”The Naia Initiative”.
Modedesigners, Grammis-vinnare och OS-medaljörer ska lyfta lanseringen som sker i ett antal städer över hela landet.

– Vi går in i den här kategorin för att stanna. Ambitionen från start har varit att komma med något nytt, både vad gäller våra produkter och hur vi kommunicerar, och jag tycker vi att vi har hittat rätt där, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef för The Naia Initiative.
En viktig del av kommunikationen är samarbeten och gemensamma initiativ med ett antal människor som ska fronta varumärket – Friends of Naia.

– Våra vänner är aktiva inom allt ifrån idrott och musik till design och film. För oss har det inte handlat om att hitta någon med en massa följare, utan vi har lagt ner tid och kraft på att hitta människor som vi inspireras av och som passar oss, vad vi står för och framförallt hur vi vill agera. Det har fallit väldigt väl ut då vi har närmat oss dem, vi har hittat en värdegrund som matchar, fortsätter Anna-Stina.

Det är ett kraftigt växande område som Spendrups ger sig in i. Det som idag kallas funktionsdrycker har gått från att vara något men enbart dricker i samband med träning till att för alltfler fylla den funktion som läsk länge haft. Under det senaste decenniet har försäljningen av funktionsdrycker tredubblats.

Tidens längtan efter något gott som ändå går att kombinera med hälsa och träning har gett en nisch och den får nu så skilda aktörer som Coca-Cola, Spendrups och exempelvis Löfbergs att ge sig in i den här sektorn.
Spendrups lanserar sitt bidrag till detta genom att presentera sin funktionsdryck med nio olika smaker i tre kategorier – ginseng, omdiskuterade BCAA och koffein – och tanken är att de tre kategorierna ska täcka in den stora mängden konsumenter.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.