fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Splittrad framtidstro i handeln

By on 15 October 2018

Julen närmar sig.
Det hjälper inte.
Trots kommande julhandel är framtidstron svag i sällanköpshandeln.

För tredje månaden i rad minskar framtidstron hos butikshandlarna – samtidigt som e-handlarna ser lite ljusare på framtiden.
Varken de handlare som har fysisk butik eller e-handlarna har dock någon stor tro på framtida lönsamhet, enligt Svensk handels handelsbarometer för oktober 2018.

Bland butikerna faller framtidstron med 2,3 enheter och framtidsindikatorn landar på 92,9. Det är hela 8,9 enheter lägre än motsvarande månad 2017.
Bilden är dock splittrad – dystra tongångar i sällanköpshandeln drar ned siffran – samtidigt som framtidstron i dagligvaruhandeln ökar.

– Ökad digitalisering och hårdare internationell konkurrens har ritat om spelplanen för sällanköpshandeln. Den senaste tidens börsfall kan också ha skapat en oro om den framtida utvecklingen, säger Svensk handels chefsekonom Johan Davidson (bilden) som också hänvisar till att en vikande konjunktur riskerar att slå hårt mot både företag och jobb i sällanköpshandeln.

Hos e-handlarna ökar framtidstron med 9,2 enheter till  117,4 i oktober och det bygger på tro på framtida försäljningsvolymer.
– E-handlarna ser med tillförsikt fram mot Black Friday, Cyber Monday och julhandeln som väntas ge försäljningen en rejäl skjuts. Att förväntningarna på lönsamhet är betydligt lägre är ett uttryck för den tuffa konkurrens och stränga prispress som råder på nätet, sammanfattar Johan Davidson.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.