Sponsrar och gör egen kocktävling

By on 1 March 2018
23217681-lidl-logo

Lidl nöjer sig inte med att vara en av huvudsponsorerna till TV4:s ”Sveriges mästerkock”.
Man arrangerar även en egen matlagningstävling – där alla kunder kan vara med och tävla om mästartiteln.

Populära ”Sveriges mästerkock” genomförs i år för åttonde året.
Hundratals amatörkockar har varit med i uttagningen och i programmet tävlar tolv finalister om titeln.

Programmet sänds under 13 veckor och i år med Lidl som en av huvudsponsorerna.
– Genom att vara med i programmet med våra produkter vill vi att fler ska få upp ögonen för att bra mat inte behöver vara dyrt, säger Martin Jarstål som är reklamchef för Lidl i Sverige.

Lidl tar samtidigt sponsringen ett steg till genom att få kunderna att utveckla egna recept.
Varje vecka ska Lidl presentera ett urval av tävlingsingredienserna i sina butiker och i sin reklam.

De som sedan vill tävla om titeln ”Lidls mästare” får skapa ett recept och posta tillsammans med en bild av rätten på Instagram.
Varje vecka utses en vinnare. Senare i vår gör veckovinnarna upp om titeln ”Lidls mästare”.

– Vi vill ta tillvara på det stora intresse som finns för att laga mat och tävla i matlagning. I tävlingen Lidls Mästare letar vi efter amatörkockar som lagar fantasifulla och goda rätter utifrån de råvaror vi varje vecka presenterar. Responsen har hittills varit över förväntan, fortsätter Martin Jarstål.
En jury från Lidl utser varje vecka en vinnare men man har också knutit till sig expertis.
Ettan och tvåan i Sveriges mästerkock 2016, Catarina König och Daniel Lakatosz, ingår i Lidls jury.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.