Starkt år för Fazer konfektyr

Fazer konfektyr konstaterar att man haft ett starkt år 2018.
Försäljningen ökade under sommaren med tio procent.
Största lyftet 2018? Nygamla Tutti Frutti.

Fazer konfektyr konstaterar att man under 2018 haft en ökad försäljning i sina största segment.
Trots den extremt varma sommaren där godisförsäljningen generellt minskade ökade Fazer sin försäljning då med tio procent.

– Framgången har skett genom fortsatt produktutveckling med fokus på hållbara och naturliga produkter samt nytänkande säsongsprodukter, hävdar företaget i en pressrelease.

Fazer har ökat sin marknadsandel i Sverige de senaste åren och framstegen var under 2018 störst inom sockerkonfektyr (20 procent), julsortimentet (18 procent) och Karl Fazer 200 g chokladkakor (13 procent).

–  Vi ser att efterfrågan för gelatinfria produkter med naturliga färg och smakämnen håller i sig och kommer växa även under 2019, säger  Robert Engman som är vd på Fazer konfektyr i Sverige och pekar på en annan utveckling.
– Konsumenten söker i högre grad efter fler hållbara alternativ i hyllan så detta kommer vi märka ut ännu tydligare i år. Sedan 2017 använder vi endast 100 procent spårbar och ansvarsfull kakao i våra produkter, menar han.

Man konstaterar också att Fazers godispåsar gick åt som smör i extremsommarens solsken och att framförallt varumärket Tutti Frutti utmärker sig med en ökad försäljning på 150 procent sedan 2015.