Stora skillnader i kundbonus

By on 4 January 2018
21621657-butikskassa

Alla har det.
Men skillnaderna är stora.
Det handlar om bonussystem, poäng och kundklubbar.

Idag har i princip alla butikskedjor inom dagligvaruhandeln och detaljhandeln olika typer av bonussystem och/eller kundklubbar – men skillnaderna är stora.
Inom dagligvaruhandeln sticker Lidl ut genom att inte ha någon bonus medan Willys har sina plusvaror som erbjuds registrerade pluskunder men däremot inget bonussystem.

Coop, Hemköp och Ica har däremot bonussystem men innehåll och utformning skiljer sig åt.
Coop har en bonusskala på 1-6 procent, Hemköp en trappa från 0,5 till 2 procent i bonus medan Ica erbjuder bonuskunderna 1 procent rakt över, en rabatt som faller ut när man handlar för mer än 2 500 kr.

Samtidigt kompletterar Coop med exempelvis medlemsrabatter vid specifika tidpunkter och Ica på många håll med seniorrabatter en regelbunden tid varje vecka.

En sammanställning Ica-Kuriren gjort i nummer 1-2/2018 visar att detaljhandeln spretar än mer när det gäller bonussystem.
De olika apotekskedjor vi fått efter avmonopoliseringen erbjuder en bonus på 1-3 procent beroende på kedja och större kedjor som exempelvis Clas Ohlson och Kjell & Company har en bonus på 3 procent.

Inom konkurrensutsatta sektorn sport och fritid ligger Intersport på en bonusskala på 2-6 procent och Stadium på en som börjar vid 2,5 procent och slutar vid 10.
Kläder, skönhet och skor är också en tuff sektor, inte minst i e-handelns spår, och här ligger bonusarna från 2 procent och upp till 8 procent.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.