fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Succé för Ikeas vegankorv

By on 19 oktober 2018

En miljon vegankorvar på två månader
Lansering i september – men redan nu väljer var tionde varmkorvskund i USA Ikeas veganska korvar.

Ikea lanserade för snart två månader sedan sin varmkorv gjord på grönkål i ett försök att minska klimatpåverkan och haka på den mer hälsosamma trend vi ser.
Ikea har som större koncernmål att år 2020 enbart använda förnybar energi och att tio år senare, år 2030, vara ett klimatpositivt företag.

När det gäller varmkorvar säljer Ikea över 100 miljoner sådana per år och totalt serverar man över 600 miljoner portioner mat i 50-talet länder. Enbart i Sverige står maten för över en miljard av Ikeas omsättning.

2015 introducerade Ikea vegetariska köttbullar och i år rullade man alltså ut konceptet veganska varmkorvar, ihoptotade av grönkål, linser, morötter och ingefära.
Man lanserade korven, som bara orsakar en sjundedel av den traditionella varmkorvens koldioxidutsläpp, först i Sverige men har nu tagit den till USA.

Det har blivit succé. Under de två första månaderna i USA har vegankorven kapat åt sig en tiondel av korvförsäljningen hos Ikea och i antal har man sålt fler än en miljon dylika.
– Jag tycker att vi ser på marknaden att kunderna efterfrågar fler hälsosamma och hållbara alternativ, man kan se att det verkligen är en växande trend, konstaterar Merlijn Crébolder som är chef för affärsområdet mat hos Ikea i USA.
Ikea tänker nu, utan att ta bort kött från menyn, lägga till fler växtbaserade alternativ.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.