Svenska e-handlare kan sälja mer

Tre av fyra nätshoppare får inte de produktrekommendationer de vill ha.
Idag missar nätbutikerna kundernas önskemål.
Nu är det kartlagt vad svenska kunder istället vill ha när de näthandlar.

Vi är bekväma med att handla på nätet, köper gärna resor, mode och underhållning där och är i en internationell undersökning snabba med att genomföra våra köp.
Vi avbryter dem heller inte särskilt ofta men saknar relevant produktinformation.

Dessutom är vi känsliga för oväntade kostnader som läggs på priset och uppskattar en smidig hantering av byten och returer.
Det handlar om hur vi svenskar handlar på nätet – men även om vad svenska näthandlare missar.

Enligt SAP som gjort undersökningen finns stora möjligheter för svenska e-handlare att göra fler affärer och öka intäkterna om man har bättre koll på vad kunderna efterfrågar.

Dessutom är en sömlös shopping central för kunderna – och en tredjedel vill faktiskt besöka en fysisk butik innan de slutför sitt köp på nätet vilket gör att företag behöver både en fysisk butiksnärvaro och en digital om man vill bli framgångsrik.

Läs mer om svenskarnas e-handel och tipsen om hur du säljer mer på nätet i nya printmagasinet, Butikstrender 9/2018