Systrarna siktar högt – när lanthandeln goes storstad

By on 6 February 2018
Skärmklipp

Två systrar. Två år. En matbutik.
Så långt inget ovanligt, kanske.
Men när det är två systrar från Örnsköldsvik som startar lanthandel i 08-området är det kanske en och annan som höjer på ögonbrynen.

Syrrans lanthandel” står det på vänstra delen av den byggnad på Öringevägen i Tyresö där det till höger står ”Kök & bar” och där anslagstavlan i gemensamma entrén har inte mindre än fem miniaffischer för yoga av olika slag.
– Det har jag inte tänkt på, säger Sandra Fahlén.
– Tyresöborna kanske är jätteavslappnade och vältränade. Kanske vi skulle behöva också…
”Vi” är Sandra Fahlén, 35, och storasyster Sofia Olander, 37.
Lanthandlare.
I Storstockholm.

Skärmklipp 1

Två år för ”Syrran”
I två år har de drivit ”Syrrans lanthandel” i Tyresö och i vart fall den här dagen gör de det med varsitt brett
leende.
Ett leende som, erkänner de, stelnat en och annan gång de här två åren.
– Den förre ägaren, han som vi köpte av, hade haft det tufft, ägt det i nio år men de senaste åren mest fått
”släcka eldsvådor”, berättar Sandra.
Då var det en klassisk typ av svensk närbutik, du vet den där ungarna köper godis, herrar och damer köper
cigaretter och snus till exempel på väg hem från restaurangen intill och en och annan stannar till och köper
gräddfilen och bordsmargarinet hen glömde när hen handlade inne i stan.
Men det var då.
Nu möts man av en fräsch butik där profilen är en helt annan och där de två systrarna satt sin effektiva och
bestämda prägel på de 200 kvadratmeter man disponerar som affärsyta.
– Nya kylar och frysar, en annan profil på sortimentet, satsning på ekologiskt och hållbart, mer närodlat,
berättar de och när det handlar om det där stelnade leendet så konstaterar de att det var tufft från start.

Visste vad de ville
Vi visste ju vad vi gett oss in på och vad vi ville men samtidigt är det ju så att man brinner för det och helst vill ha alla förändringar gjorda på en gång, säger Sofia.
Lillasyster Sandra håller med.
– Och efter en tid då vi tagit över och man upptäckte att vi jobbat långa arbetsdagar sju dagar i veckan så kunde man väl fundera lite, säger hon.
Familjelivet och umgänget med vännerna var inte det som dominerade den perioden, om man säger så.
Men Sandra och Sofia fick lön för mödan och en butik som är sådan de vill ha den. Om än inte på länge vägar klar än.
Mycket är gjort men mer är kvar, ungefär?
– Lite så är det, säger Sofia.
Ett stort projekt är att få andra montrar i butiken och få bort ”korridorkänslan” de fyra nuvarande gångarna – som ska bli fem sedan – ger med sin golv-till-tak-känsla.
– Det gör butiken luftigare och ger ett annat intryck och dessutom kan vi både förbättra exponeringen och bredda sortimentet, säger Sofia.

Nära och nyttigt
Breddat sortimentet har man redan gjort rejält sedan man tog över för två år sedan. Tobaken som stod för en god del av omsättningen under förre ägaren har fått se sin andel krympa liksom godiset och istället har ett breddat och förändrat matsortimentet tagit klivet framåt.
– Inte minst det ekologiska och närodlade som vi vill satsa på, säger Sandra som, om hon tog en selfie just här och nu, skulle få en bild med sig i förgrunden och en exponering av ”Pullans ägg”, närodlade i Årsta i södra Stockholm i bakgrunden. Det är ett exempel på den typ av varor som systrar vill hålla fram och satsa på.
– Mer ekologiskt och mer kanske färdigmat inom vegetariskt är ett par områden, funderar Sandra som liksom sin syster konstaterar att det inte är lika priskänsligt kring ekologiskt och vegetariskt som det var för kanske 4-5 år sedan då prisdifferens fick många att avstå.
Men sedan de stora kedjorna satsat mer och opinionen drivit på har allt fler blivit beredda att betala någon krona mer för ett alternativ som är bättre både för det egna välbefinnandet och för miljön, konstaterar vi.

Branscherfarna
Två år med ”Syrrans lanthandel”, alltså, men varken Sandra eller Sofia är någon nybörjare i dagligvaruhandeln. På deras CV:n finns ett antal år i butik, senast i Hagsätra, och en lång tid inom Ica vilken de nu drar nytta av.
– Ja, vi har lärt oss oerhört mycket inom Ica, säger Sofia och konstaterar att även om mycket är annorlunda när man är sin egen lanthandlare så är det också mycken kunskap man kan ta med sig och nyttja även på Öringevägen i Tyresö.
– Sedan måste man anpassa sig till det lokala läget, förstås. Här har vi en kundkrets i huvudsak från en ganska vid radie geografiskt men också en mängd strökunder. Det är folk som går till eller från restaurangen, det är människor som jobbar i närheten och passar på att handla här på väg hem.
– Sett över året så är det en ganska likartad frekvens när det gäller antal kunder, inga stora variationer som man kan se i andra butiker.
Sandra och Sofia jobbar förstås på – om än med något färre timmar per vecka än i starten – och har sina anställda i Syrrans lanthandel.
– De jobbar jättebra och vi kan överlåta mycket på dem, säger Sandra.
– Men jag har lättare att släppa på kontrollen än du, hävdar Sofia – och får medhåll.

Två till – och Italien?
Och för de två systrar från Örnsköldsvik som gjorde något så annorlunda som att bli lanthandlare i Storstockholm finns naturligtvis en hel del planer även för framtiden.
– Absolut, säger Sandra. Vi har en del kvar att göra i den här butiken både med gångar, hyllor, exponering och entré och sedan har vi tankar på en andra och kanske en tredje ”Syrrans lanthandel”.
De har, faktiskt, redan tackat nej till ett par erbjudanden om att ta över andra butiker – och det senaste var väldigt lockande, erkänner Sandra.
– Det kom lite tidigt tyvärr.
Men på sikt så…
Och på ännu längre sikt blir det kanske någon av de där tidigare drömmarna om ett café eller restaurang (”ett café i butiken är en tanke”, säger Sandra) eller ett förverkligande av att öppna något på Cypern som de drömt om.
– Men nu är det Italien som gäller istället, säger Sofia som tillsammans med Sandra var i Italien med leverantören La Collina veckan innan vi träffas i Tyresö.
Sammanfattningen av att ha en egen matbutik efter en massa år som anställd?
– Eeh…lite mer – men lite roligare…

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.