fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Tre av tio väljer vegetariskt

By on 3 July 2018

Fler än tre av tio svenskar valde en lakto-ovo-vegetarisk måltid i maj enligt ett nytt index från Coop.
Framförallt är det kvinnor och yngre som väljer vegetariskt.
Andelen som gör det valet har dessutom ökat med två procentenheter sedan maj förra året.

Det är Coops Matometer som nu redovisar ett nytt vegoindex.
Det bygger på data från fler än 400 000 måltider och visar att fler än tre av tio svenskar alltså valde en lakto-ovo-vegetarisk måltid i maj.
Samma index visar att det framförallt är kvinnor och yngre som gör ett val mot vegetariskt.

– Det är tydligt att vi är inne i ett skifte där den växtbaserade maten tar allt större plats på tallrikarna. Det är positivt både för den personliga hälsan och för planetens välbefinnande, säger Anneli Bylund som är tf hållbarhetschef hos Coop.
– Samtidigt är det många som vill äta ännu mer vegetariskt och där har vi en viktig roll att fylla genom att lyfta fram frukt, grönsaker och vegetariska livsmedel i våra butiker, påpekar hon.

I maj valde 31,2 procent av svenskarna vegetariska måltider och bland kvinnorna är det 36 procent.
Personer i åldern 16-24 år kan konstateras tillhöra en grupp där 33,9 procent väljer vegetariskt och geografiskt är det högst andel som väljer vegetariskt i Stockholms och Uppsala län.

Männen fortsätter dock att i lägre grad välja vegetariskt.
Bland männen är andelen enligt Matometerns vegoindex 25,2 procent som under månaden valt vegetariskt.

De främsta skälen som anges till att i högre utsträckning äta vegetariskt är i undersökningen att det är bättre för miljön och bättre för den egna hälsan.
Även efter den ökning som redovisas är det fler som säger att de vill äta mer vegetariskt än vad de gör idag.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.