fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Tre av tio väljer vegetariskt

By on 3 July 2018
cooptacovego

Fler än tre av tio svenskar valde en lakto-ovo-vegetarisk måltid i maj enligt ett nytt index från Coop.
Framförallt är det kvinnor och yngre som väljer vegetariskt.
Andelen som gör det valet har dessutom ökat med två procentenheter sedan maj förra året.

Det är Coops Matometer som nu redovisar ett nytt vegoindex.
Det bygger på data från fler än 400 000 måltider och visar att fler än tre av tio svenskar alltså valde en lakto-ovo-vegetarisk måltid i maj.
Samma index visar att det framförallt är kvinnor och yngre som gör ett val mot vegetariskt.

– Det är tydligt att vi är inne i ett skifte där den växtbaserade maten tar allt större plats på tallrikarna. Det är positivt både för den personliga hälsan och för planetens välbefinnande, säger Anneli Bylund som är tf hållbarhetschef hos Coop.
– Samtidigt är det många som vill äta ännu mer vegetariskt och där har vi en viktig roll att fylla genom att lyfta fram frukt, grönsaker och vegetariska livsmedel i våra butiker, påpekar hon.

I maj valde 31,2 procent av svenskarna vegetariska måltider och bland kvinnorna är det 36 procent.
Personer i åldern 16-24 år kan konstateras tillhöra en grupp där 33,9 procent väljer vegetariskt och geografiskt är det högst andel som väljer vegetariskt i Stockholms och Uppsala län.

Männen fortsätter dock att i lägre grad välja vegetariskt.
Bland männen är andelen enligt Matometerns vegoindex 25,2 procent som under månaden valt vegetariskt.

De främsta skälen som anges till att i högre utsträckning äta vegetariskt är i undersökningen att det är bättre för miljön och bättre för den egna hälsan.
Även efter den ökning som redovisas är det fler som säger att de vill äta mer vegetariskt än vad de gör idag.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.