Tre entreprenörer hyllas av Ica

By on 18 May 2018
treprisasicamaj18

Tre personer och initiativ hyllas när Ica-handlarnas dag genomförs i Stockholm.
Det handlar om Claes-Göran Sylvéns entreprenörsfond.

Claes-Göran Sylvéns entreprenörsfond delar årligen ut priser till handlare och aktörer som utvecklat idéer och visat framstående entreprenörskap.
Fonden kom till på grund av Ica-handlaren Claes-Göran Sylvéns stora intresse för området.

Det var när Sylvén 2014 återvände till handlaryrket i Norrtälje som fonden skapades.
Han hade då under flera år varit vid för Ica-handlarnas förbund. Nu delas priset ut för tredje året.

Här är årets tre pristagare – och motiveringarna

Pristagare externt: Karma
”Hållbarhet är lönsamhet. Det kan årets externa entreprenörspristagare skriva under på genom sin start-up idé som kopplar ihop konsumenter och företag i en cirkulär modell i den så viktiga matsvinnsfrågan.
Istället för att soptunnor fylls med matsvinn fungerar Karmas tekniska plattform som en oumbärlig mellanhand för butiker som vill hitta nya kunder till mat de inte längre får sälja.
De fyra unga entreprenörernas idé kan redan summera fler goda handlingar än vad de flesta av oss får till under hela våra liv”.

Pristagare ICA-koncernen: Peter Hägg, Brand engagement manager, ICA Sverige
”Årets pristagare inom ICA-koncernen kan man ibland möta utanför ICAs huvudkontor med ett leende på läpparna. Kanske har hen just förankrat en idé som innebär att 10 000-tals kilo ”Rescued Fruit” blir till juice.
Eller ingett mod, i rätt forum, att testa laserteknik som sparar vår planet 100-tals kilometer plastfilm.
Peter Hägg utmärker sig genom att leda sina, och kollegornas, hållbara och hälsofrämjande idéer till ett stort genomslag hos konsument och med stor nytta för Ica”.

Pristagare Ica-handlare: Daniel Özer, Ica Nära Vallby, Västerås
”Köpman och uppmärksammad förebild i lokalt entreprenörskap som med ett omfamnande ledarskap stärker relationerna med såväl medarbetare som kunder som vore de hemma i det egna vardagsrummet.
Hittar ständigt nya affärsmodeller, med rötter i butiken, och utmanar lokala konkurrenter genom att inkludera såväl startup-bolag som ungdomar i utanförskap och middagshungriga kunder i sitt team.
Daniel Özer tror på människan och har förmågan att kombinera mod med träffsäkra framtidsvisioner”.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.