Trendigt säga nej till prylar och alkohol

By on 12 March 2018
avatars-000198704916-o8p64o-t500x500

Tio konsumenttrender.
Euromonitor presenterar dem och sammanfattar det hela klart och tydligt.
Vi vill ha mindre konsumtion och mer engagemang.

Analysföretaget Euromonitor presenterar tio konsumenttrender där det tydligaste resultatet är att kunderna tröttnat på konsumtion och istället engagerar sig ibland annat globala frågor.

Augmented reality slår igenom under 2018 och vi fortsätter att prioritera mindfulness och clean living, inte minst bland de unga vuxna.
De stannar dessutom med fördel hemma och ratar även alkohol till förmån för en klokare och nyttigare livsstil.

Kunderna vill leva på mindre yta, ha färre saker och dela både på tjänster och prylar.
Till och med husdjuren kan få gemensam vårdnad från fler i delningsekonomins spår.

Det finns även en misstro mot företag och handel. Därför förväntar man sig nu ökad transparens från olika varumärken och betraktar hållbarhet och socialt ansvar som självklarheter.

Jakten på sanning och äkthet är också tydlig, anser Euromonitor, som ser #metoo-rörelsen som början på den hashtag-aktivism som kommer att inkludera många både globala och lokala frågor framöver.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.