Tror mer på sig själva än branschen

By on 16 juni 2017
8828770-ingang-till-hemkop

Sveriges handlare har ingen större optimism inför sommaren 2017.
Däremot tror de på sin egen butik – i högre grad än de tror på handeln som bransch.

Det är Svensk handel som redovisar juni månads handelsbarometer. Den visar att handlarnas framtidstro minskar, framförallt när det gäller förväntningarna på den framtida försäljningen.
Den så kallade framtidsindikatorn sjunker till 100,2 vilket är en minskning med 3,1 procentenheter från maj.

Tidigare har det varit sommarvädret som har skuggat handlarnas optimism men nu är det fler faktorer man hänvisar till.
Det handlar framförallt om digitalisering och e-handel samt den fördjupade internationella konkurrensen.

Det har fått handeln i Sverige att minska tron på framtiden – för branschen.
Förväntningarna på framtiden minskar både i sällanköps- och dagligvaruhandeln men är något högre i dagligvaruhandeln som ju nu laddar för midsommar.
Gemensamt är att handlarna har större framtidstro för den egna butiken än för branschen som helhet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *