Tufft för Matsmart trots succé

By on 3 november 2017
Foto 2014-09-18 16 12 03

Matsmart – som jobbar mot matsvinn och säljer på nätet – har det tufft trots att tillväxten är god.
Omsättningen har ökat kraftigt men förlusterna är fortfarande stora.

Matsmarts idé är att köpa upp varor som är till exempel felmärkta, på väg att utgå eller där bäst-före-datumet närmar sig raskt.
Man startade 2013 och har fått en mycket god respons bland konsumenterna men ännu inte hittat vägen till lönsamhet.

Det senaste helåret, 2016, omsatte Matsmart nästan 70 miljoner kr men visade samtidigt ett minusresultat på 32 miljoner kr.

Intervjuad hos ehandel.se lägger Matsmarts vd bland annat skulden till detta på att man investerar i tillväxt.
– Att gå in på nya marknader, som vi gjort i och med lanseringen i Norge och Finland, kostar pengar, säger han.
– Dels i våra system men också i form av exempelvis marknadsföring. Men med det sagt så är givetvis lönsamhet ett mål på sikt.

Karl Andersson konstaterar att man drivit Matsmart ”med hjärta och passion” från starten och det är två viktiga delar att behålla.
– Samtidigt behöver vi flytta en del av passionen till ett mer datadrivet bolag som ger oss underlag att fatta rätt beslut. Men vi får aldrig tappa passionen och glädjen, påpekar Matsmarts vd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *