fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Tufft för Matsmart trots succé

By on 3 November 2017
Foto 2014-09-18 16 12 03

Matsmart – som jobbar mot matsvinn och säljer på nätet – har det tufft trots att tillväxten är god.
Omsättningen har ökat kraftigt men förlusterna är fortfarande stora.

Matsmarts idé är att köpa upp varor som är till exempel felmärkta, på väg att utgå eller där bäst-före-datumet närmar sig raskt.
Man startade 2013 och har fått en mycket god respons bland konsumenterna men ännu inte hittat vägen till lönsamhet.

Det senaste helåret, 2016, omsatte Matsmart nästan 70 miljoner kr men visade samtidigt ett minusresultat på 32 miljoner kr.

Intervjuad hos ehandel.se lägger Matsmarts vd bland annat skulden till detta på att man investerar i tillväxt.
– Att gå in på nya marknader, som vi gjort i och med lanseringen i Norge och Finland, kostar pengar, säger han.
– Dels i våra system men också i form av exempelvis marknadsföring. Men med det sagt så är givetvis lönsamhet ett mål på sikt.

Karl Andersson konstaterar att man drivit Matsmart ”med hjärta och passion” från starten och det är två viktiga delar att behålla.
– Samtidigt behöver vi flytta en del av passionen till ett mer datadrivet bolag som ger oss underlag att fatta rätt beslut. Men vi får aldrig tappa passionen och glädjen, påpekar Matsmarts vd.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.