fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Turister allt viktigare för handeln

By on 8 november 2018

Utländska turister blir allt mer viktiga för den svenska handeln.
Shoppingturismen steg under 2017 med hela tio miljarder kr till en omsättning på 95 miljarder kr, konstaterar Svensk handel.

Turisternas betydelse för den svenska detaljhandeln fortsätter att öka och faktum är att turisternas konsumtion utgör hela tolv procent av den totala detaljhandeln.
Framförallt är det de utländska besökarna som handlar för stora belopp när de besöker Sverige.

Svensk handels rapport ”Shoppingturism i Sverige 2018” visar att utländska besökare lägger nästan halva reskassan – 47 procent – i detaljhandeln.
I takt med att de utländska besökarna blir fler växer förstås även deras betydelse för den svenska handeln.

– Shopping är allt oftare reseanledningen för turister som besöker Sverige. Turisterna kommer att bli allt viktigare för den fysiska handeln framöver, konstaterar Mats Hedenström (bilden), näringspolisk chef hos Svensk handel som ser möjligheter.
– Här finns en fortsatt stor potential eftersom vi vet att en attraktiv handel skapar platser som turister vill besöka.

De utländska besökarna lade förra året 63 miljarder kr i den svenska detaljhandeln.
Ett intressant konstaterande är att ökningstakten – nio miljarder kr jämfört med 2016 – är på samma nivå som den svenska e-handelns tillväxt samma period.

Detaljhandeln står för övrigt för cirka 30 procent av turismens totala omsättning på 317 miljarder kr i Sverige.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.