Upplevelser och mikrovaror framtiden

By on 15 May 2018
icaframtidslycka

Ökad e-handel?
Javisst.
Men framtidens konsumenter kommer ändå att vilja handla i fysiska butiker, enligt Icas nya framtidsrapport.

Att e-handeln ökar och ökar närmast explosionsartat är ingen nyhet.
I år tar dessutom dagligvaruhandeln avgörande steg på området, inte minst genom Icas nyligen publicerade miljardsatsning.

Men trots ökad e-handel kommer framtidens konsument att vilja fortsätta handla i fysiska butiker.
Dock inte utan ny krav – de vill få fler upplevelser och ha möjlighet att köpa unika mikroproducerade varor och tjänster, detta enligt Icas nya framtidsrapport ”Lycka, data, mening – konsumenten 2030”.

Genom djupintervjuer med forskare och trendanalytiker, samt undersökningar bland konsumenter och svenska startupföretag har Ica försökt kartlägga de attityder och trender som kommer att forma vår konsumtion det kommande decenniet och på längre sikt än så.

Idag är det många som dömer ut köpcentrum men enligt rapporten kommer den fysiska marknadsplatsen att ha en viktig roll även i framtiden om än i en annan form.
– Butiken blir kundens vardagsrum och en förlängning av hemmet där man söker aktiviteter, nya upplevelser, social samvaro och njutning, konstaterar Ica.

År 2030 vill konsumenterna träffas, umgås och uppleva saker tillsammans med andra och med alla sinnen, menar Ica.
– Matbutikerna behöver bli flexiblare och anpassa sig till konsumentens behov och beteende. De kommer också att bli en produktionsplats och maten blir i och med det hyperlokal, säger Mike Lee, futurist på The Future Market som intervjuas i rapporten.

Enligt rapporten blir den fysiska butiken ett upplevelsecentrum. Bredvid ostdisken finns servicetjänster och möjlighet att träna eller leka och utanför butiken kan du få cykeln lagad medan du handlar. Många av produkterna och tjänsterna kommer från lokala entreprenörer.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.