Utländska turister miljardkälla

De handlar för miljarder och vill handla genuint svenskt.
Det gäller utländska turister i Sverige.
Totalt gör de av med 63 miljarder kr på shopping i Sverige.

Nästan halva reskassan placerar utländska turister på besök i Sverige i svenska butiker.
Framförallt är det genuint svenska varor de söker och hantverk och mode är kategorier som ofta följer med till hemlandet.

Shopping är en viktig del av upplevelsen i turismen och blir allt viktigare.
Det visar en ny rapport om utländska shoppingresenärer i Sverige vilken presenteras denna vecka.

Utländska turister gör av med 63 miljarder kr på shopping i Sverige och det är faktiskt nästan halva deras reskassa.
Därigenom är också utländska turister viktiga både för handelns intäkter och för de fysiska butikernas möjligheter att behålla och skapa arbetstillfällen.

– Utländska turister är nyfikna på Sverige och svenskarnas livsstil. Även om shopping oftast inte är huvudanledningen för resan handlar de flesta resenärer något under sin semester. Därför blir butikernas sortiment och bemötande ett sätt att få kontakt med livet i Sverige, och shopping blir en viktig del av helhetsupplevelsen, säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden.

Läs mer om utländska turisters handelsvanor i Sverige i printmagasinet Butikstrender 2/2019