Varannan svensk vill minska sitt matsvinn

By on 7 december 2015
841d0085375c96ed_400x400ar

Nästan två av tre svenskar (63%) tycker att det mycket viktigt att vi minskar vårt matsvinn. Fyra av tio (41%) är beredd att själva bidra genom att slänga mindre mat i soptunnan nästa år.
Det visar en undersökning TNS-Sifo gjort på uppdrag av Axfood om svenska folkets syn på matsvinn.

Trenden är tydlig: Allt fler anser att minskat matsvinn är en allt viktigare samhällsfråga.Nio av tio svenskar tycker att det är viktigt, eller rent av mycket viktigt, att vi slutar att kasta eller förstöra mat som är ätbar.Nästan varannan (41%) säger sig också vara beredd att ändra sitt beteende nästa år i syfte att minska matsvinnet. Anledningen är i första hand ”för att spara på jordens resurser” (41%) följt av ”det är moraliskt fel att slänga mat” (26%)Kvinnorna går i spetsen, medan ålder, utbildning, inkomst eller var man bor i Sverige tycks spela en mindre roll.
I dag slängs var femte matkasse som bärs hem från butiken. Det är varken bra för miljö, människa eller plånbok.

– Att förebygga matsvinn är en viktig del i Axfoods miljö- och hållbarhetsarbete. Det pågår ett ständigt förbättringsarbete i butik och med att utveckla förpackningarna för företagets egna varumärken i syfte att minska onödigt matsvinn. säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.

Den här veckan öppnar Matmissionen, Nordens första social supermarket, i Rågsved i Stockholm. I butiken säljs skänkt överskottsmat till en tredjedel av ordinarie pris till människor i social och ekonomisk utsatthet.

Samtidigt drar Axfoodägda Willys igång ett samarbetsprojekt med lokala välgörenhetsorganisationer över hela landet. Som till exempelvis i Södertälje där Pingstkyrkan delar ut matkassar till behövande. Eller som i Östersund och Ystad där Frälsningsarmén använder maten i sina soppkök.

– Det går att göra mer. Glädjande är att vår undersökning visar att svenska folket är beredda att också hjälpa till och bidra till en mera hållbar värld, säger Åsa Domeij.

Fotnot: Undersökningen genomfördes i TNS-Sifos webbpanel 27-29 november 2015. Antalet svarande var 1 109 slumpmässigt utvalda från allmänheten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *