Varannan vill e-handla mat

Toapapper, tvättmedel och torrvaror mer än mat.
Leverans dagen efter. Senast.
Då planerar hälften av svenskarna att e-handla hos dagligvarukedjorna.

Risken för dålig kvalitet är det som gör de svenska matkunderna mest skeptiska till att e-handla maten.
Det framgår av den Sifo-undersökning Bergendahls låtit göra där 40 procent av de svarande säger att den största nackdelen med e-handeln är osäkerheten kring de beställda varornas kvalitet.

De som testat är dock i mindre omfattning oroliga över det, menar man hos Bergendahls.
– De som testat att e-handla mat tidigare är i undersökningen mindre osäkra på kvaliteten än de som inte gjort det. Det visar att vi i branschen generellt håller en hög kvalitet, konstaterar man i ett pressmeddelande.

Varannan svensk, 49 procent, säger sig dock planera att handla mat via nätet någon gång under det närmaste året och 17 procent tänker göra det minst en gång i månaden.
Hemleveransen är den största fördelen, hävdar 40 procent, men en majoritet på 55 procent påpekar då att leverans dagen efter beställning är ett måste om de ska välja nätet.

Oron över kvalitén speglar sig möjligen även i listan över vilka varor de svarande i undersökningen sagt sig vara mest benägna att e-handla.
Där toppar hushållsartiklar som toapapper och tvättmedel före torrvaror som pasta och konserver.

Här är tio-i-topp-listan i Bergendahls undersökning om vad vi kan tänka oss att e-handa från dagligvaruhandeln
Hushållsartiklar (exempelvis toalettpapper och tvättmedel) 50 %
Torrvaror (som pasta, konserver och baktillbehör) 49 %
Färdiga matkassar 20 %
Mejeri 19 %
Frysvaror 15 %
Frukt och grönt 10 %
Bröd och konditori 6 %
Ost och chark 5 %
Kött 4 %
Färsk fisk 2 %