fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Varnar för tuff sommar

By on 26 June 2018
94_kappahl_store_stockholm

Rapporter från både H&M och Kappahl denna vecka.
En viktig sommar framför dem och övrig handel.
– Det finns en risk för butiksslakt, spekulerar Sara L Bränström i Ekonomistudion.

Den här veckan innehåller rapporter från två av de större bolagen inom klädhandeln, H&M och Kappahl.
Båda har sett en viktigande försäljning i de fysiska butikerna och den så kallade marknaden är bland annat därför beredd på negativa siffror och tuffa tider.

Handeln i sommaren kan bli av stor betydelse för utvecklingen, tror Sara L Bränström i SvD:s Ekonomistudion.
– Det finns en risk, om sommaren blir dålig, att det blir stor butiksslakt, spekulerar hon.

Sara L Bränström påpekar att analytikerna redan är negativa till exempelvis H&M och Kappahl, inte minst efter de siffror H&M preseenterat.
– De visade en negativ försäljningstillväxt i befintliga butiker. Det kommer många att sätta fokus på i analytikerkåren, säger hon.

Sara L Bränström menar att problemen är mer än av tillfällig karaktär.
– Man behöver erbjuda någonting mer för att kunderna ska komma till butikerna, säger Sara L Bränström.
– Det är en strukturell förändring i hela branschen som alla tampas med.

Samtidigt har optimismen bland handlarna stigit jämfört med tidigare under 2018, visar Framtidsindikatorn hos Svensk handel.
I juni steg den med 6,2 enheter jämfört med maj och är nu i nivå med förra året.

Förväntningarna stiger både inom dagligvaruhandeln och inom sällanköp men mest inom sällanköpshandeln.
– Det fina vädret gör att butikernas optimism ökar inför sommaren. Under sommarmånaderna ökar trafiken på gator, torg och i butikerna. Bland e-handlarna är det fler som hoppas på en molnig sommar, sammanfattar Svensk handels vd Karin Johansson.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.