Vem vann 2013? Ingen vet!

By on 13 mars 2015
DSC_6719-Hans-Bra-300x336

Ett nytt år har just inletts. Säkert med en julhandel i backspegeln som blev den bästa någonsin. Det är lite märkligt detta med att den 31:a december kontra den 1:a januari innebar en sådan drastisk övergång mellanavslut och nystart.

Av legala och fiskala skäl så förstår jag att det behövs en ”absolut tidsgräns” så att böckerna kan stängas. Men för oss som följer dagligvaruhandelns utveckling så skulle det vara mer intressant med rullande 12-månaders rapportering av kedjornas försäljningsutveckling och volym.

Jag själv, liksom de flesta av mina kontakter, är intresserade av att se den rullande utvecklingen för kedjorna. Genom att göra så skulle man dessutom ta bort fokus på den svajiga månadsrapporteringen och kortsiktiga mål.

Förr i tiden när man använde Nielsensiffror i annonsering och införsäljningsmaterial var det en överenskommelse mellan leverantörerna att man alltid skulle använda rullande 12-månader som mätperiod. Det ansågs vara mer rättvisande än enstaka topp-/bottenmånader och ge en mer riktig bild av marknadsutvecklingen.

Det sorgliga när det gäller utvecklingen inom handeln är att ett par av kedjorna valt att inte rapportera sina siffror öppet. Förutom att det gör marknaden mer svårbedömd så ger det upphov till många rykten.

Både ICA och Axfood måste på grund av sin koppling till aktiemarknaden/börsen rapportera hur bolagen utvecklas. ICA är nu så dominanta på marknaden och så lönsamma att handlarna ofta beskrivs giriga och ”RICA”. Det må vara hur som helst med det men uppenbarligen gör ICA på alla nivåer bra affärer. Den gladaste ”rapportören” verkar vara Matrebellerna som konstant rapporterar om ökad försäljning/volym. Bergendahlsgruppen som inte är börsnoterad är ändå ”goda rapportörer”, trots att de haft lite motvind ett tag. Det är starkt och modigt.

Lidl har fortfarande kvar en del av sin hemligstämpel även om det blivit öppnare i sin information de senaste åren. Det passar bra nu när man går med vinst.

”Netto lämnar inte ut tillräckligt med information men även de har blivit bättre. Coop är rent ut sagt bedrövliga. De har inte på flera år rapporterat några siffror annat än vid boksluten.”

Coop är rent ut sagt bedrövliga. De har inte på flera år rapporterat några siffror annat än vid boksluten. Alla vet att Coop har haft några tuffa år och att 2013 säkert inte heller var någon höjdare. Men när tänker man börja rapportera sina försäljningssiffror igen? Coop har faktiskt så stor andel av dagligvarumarknaden att de är intressanta för leverantörerna, de andra kedjorna och omvärlden att följa. Uppenbarligen så har man som ett medlemsägt företag inte samma skyldighet att fortlöpande rapportera sin affärsverksamhet till sina ”ägare”.

Jag tycker att det är en moralisk fråga att vara öppen i dessa frågor. Dessutom missar man möjligheten att ge de anställda lite inspiration genom att det skrivs om annat än ledarkriser och finansiella problem. Det mesta som skrivs om Coop just nu handlar om omorganisering, nya chefer och hur länge pengarna från fastighetsförsäljningen skall räcka.

Det måste finnas något positivt att rapportera om försäljningsutvecklingen. Med det beteende man har nu skapar man bara en massa rykten och ”äger” inte vad som skrivs om företaget.

Varför är försäljning och volymtillväxt så intressant? För det första så växer dagligvarumarknaden. bl.a. beroende på att vi har en befolkningstillväxt. För det andra behövs volymtillväxt för att man skall kunna generera vinster. Vinsterna behövs för både utveckling av nuvarande butiksbestånd och för att ha råd att etablera nya enheter.

 

Så vem vann 2013?

Jag tror att aktieägarna i ICA och Axfood är nöjda liksom många av de enskilda ICA-handlarna. De är bara att gratulera till ett bra jobb. Även Matrebellerna verkar ha fått till ett nytt bra år vilket säkert gläder Tomas Biverstedt och hans kollegor. Bergendahls har, efter besparingar och omorganisation, fått mindre motvind. Både Lidl och Netto har haft bra år – det ser man på nyetableringstakten. Den enda kedjan som inte är en vinnare 2013 är Coop – tror jag – för man vet ju inte hur det gått.

 

HANS ÖHMAN

Är varumärkesstrateg och har tidigare varit chef för flera reklambyråer med inriktning på action marketing. Krönikör i Butikstrender sedan starten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *