fbpx
Senaste
Hon designar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Vem vann 2013? Ingen vet!

By on 13 March 2015
DSC_6719-Hans-Bra-300x336

Ett nytt år har just inletts. Säkert med en julhandel i backspegeln som blev den bästa någonsin. Det är lite märkligt detta med att den 31:a december kontra den 1:a januari innebar en sådan drastisk övergång mellanavslut och nystart.

Av legala och fiskala skäl så förstår jag att det behövs en ”absolut tidsgräns” så att böckerna kan stängas. Men för oss som följer dagligvaruhandelns utveckling så skulle det vara mer intressant med rullande 12-månaders rapportering av kedjornas försäljningsutveckling och volym.

Jag själv, liksom de flesta av mina kontakter, är intresserade av att se den rullande utvecklingen för kedjorna. Genom att göra så skulle man dessutom ta bort fokus på den svajiga månadsrapporteringen och kortsiktiga mål.

Förr i tiden när man använde Nielsensiffror i annonsering och införsäljningsmaterial var det en överenskommelse mellan leverantörerna att man alltid skulle använda rullande 12-månader som mätperiod. Det ansågs vara mer rättvisande än enstaka topp-/bottenmånader och ge en mer riktig bild av marknadsutvecklingen.

Det sorgliga när det gäller utvecklingen inom handeln är att ett par av kedjorna valt att inte rapportera sina siffror öppet. Förutom att det gör marknaden mer svårbedömd så ger det upphov till många rykten.

Både ICA och Axfood måste på grund av sin koppling till aktiemarknaden/börsen rapportera hur bolagen utvecklas. ICA är nu så dominanta på marknaden och så lönsamma att handlarna ofta beskrivs giriga och ”RICA”. Det må vara hur som helst med det men uppenbarligen gör ICA på alla nivåer bra affärer. Den gladaste ”rapportören” verkar vara Matrebellerna som konstant rapporterar om ökad försäljning/volym. Bergendahlsgruppen som inte är börsnoterad är ändå ”goda rapportörer”, trots att de haft lite motvind ett tag. Det är starkt och modigt.

Lidl har fortfarande kvar en del av sin hemligstämpel även om det blivit öppnare i sin information de senaste åren. Det passar bra nu när man går med vinst.

”Netto lämnar inte ut tillräckligt med information men även de har blivit bättre. Coop är rent ut sagt bedrövliga. De har inte på flera år rapporterat några siffror annat än vid boksluten.”

Coop är rent ut sagt bedrövliga. De har inte på flera år rapporterat några siffror annat än vid boksluten. Alla vet att Coop har haft några tuffa år och att 2013 säkert inte heller var någon höjdare. Men när tänker man börja rapportera sina försäljningssiffror igen? Coop har faktiskt så stor andel av dagligvarumarknaden att de är intressanta för leverantörerna, de andra kedjorna och omvärlden att följa. Uppenbarligen så har man som ett medlemsägt företag inte samma skyldighet att fortlöpande rapportera sin affärsverksamhet till sina ”ägare”.

Jag tycker att det är en moralisk fråga att vara öppen i dessa frågor. Dessutom missar man möjligheten att ge de anställda lite inspiration genom att det skrivs om annat än ledarkriser och finansiella problem. Det mesta som skrivs om Coop just nu handlar om omorganisering, nya chefer och hur länge pengarna från fastighetsförsäljningen skall räcka.

Det måste finnas något positivt att rapportera om försäljningsutvecklingen. Med det beteende man har nu skapar man bara en massa rykten och ”äger” inte vad som skrivs om företaget.

Varför är försäljning och volymtillväxt så intressant? För det första så växer dagligvarumarknaden. bl.a. beroende på att vi har en befolkningstillväxt. För det andra behövs volymtillväxt för att man skall kunna generera vinster. Vinsterna behövs för både utveckling av nuvarande butiksbestånd och för att ha råd att etablera nya enheter.

 

Så vem vann 2013?

Jag tror att aktieägarna i ICA och Axfood är nöjda liksom många av de enskilda ICA-handlarna. De är bara att gratulera till ett bra jobb. Även Matrebellerna verkar ha fått till ett nytt bra år vilket säkert gläder Tomas Biverstedt och hans kollegor. Bergendahls har, efter besparingar och omorganisation, fått mindre motvind. Både Lidl och Netto har haft bra år – det ser man på nyetableringstakten. Den enda kedjan som inte är en vinnare 2013 är Coop – tror jag – för man vet ju inte hur det gått.

 

HANS ÖHMAN

Är varumärkesstrateg och har tidigare varit chef för flera reklambyråer med inriktning på action marketing. Krönikör i Butikstrender sedan starten.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.