fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Vi handlade för 6,7 miljarder

By on 29 November 2018

Svenskarna handlade för 6,7 miljarder kr under upphaussade Black Friday förra veckan.
Rekord och 1,4 miljarder kr mer än i fjol.
Samtidigt minskade besöken i våra köpcentra med tre procent jämfört med förra årets svarta fredag.

Enligt HUI Research och Viametrics sjönk besöken i våra köpcentra vid årets Black friday i jämförelse med förra årets.
De anger minskningen i besök till tre procent.

Besöksminskningen ska ha varit ganska jämnt fördelad över landet, enligt undersökningen.
Tappet har dock varit något större i våra storstäder.

Postnord uppger samtidigt att vi svenskar under årets Black friday handlade för 6,7 miljarder kr vilket är 1,4 miljarder kr mer än förra året.
I procent handlar det om en ökning med 27 procent vilket bland mycket annat fick paketvolymerna hos Postnord att öka med 25 procent.

Sammanfattningen av ovanstående är alltså att den absoluta lejonparten av tillväxten var på nätet – men trots det är det helt konstruerade eventet Black friday en av årets mest frekventa besöksdagar i den fysiska handeln.
– Trots att besöksflödena backade i år är Black Friday fortfarande en av årets mest intensiva dagar och besöksflödena var mer än 50 procent högre än under en vanlig fredag, säger Patrik Elfwing som är vd för Viametrics.

Nu börjar december på lördag och julhandeln drar igång på allvar med besöksflöden i köpcentra vilka ökar i takt med att 24 december närmar sig.
I år infaller julafton på en måndag istället för på en söndag som i fjol, vilket sannolikt innebär extra mycket folk och långa köer i butikerna under den sista adventshelgen.

– Att julafton infaller på en måndag innebär på sätt och vis en extra försäljningsdag för handeln jämfört med förra året, säger HUI:s analytiker Tobias Rönnberg som konstaterar att detta är en plusfaktor för den fysiska handeln.
– Denna extra dag gynnar nästan uteslutande butikshandeln då få e-handelsaktörer kan garantera leveranser så nära inpå jul, påpekar han.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.