Vi handlar påskmat för 7,4 miljarder

By on 20 mars 2018
1519327-a-grocery-bag-full-of-healthy-fruits-and-vegetables

Viktig – men betydelsen för handeln har minskat.
Det handlar om påsken.
I år väntas vi handla mat för 7,4 miljarder kr under påskveckan.

Matbutikerna laddar och inte minst fylls utrymmena för ägg, sill, lax och annan påskmat.
Nästa vecka töms de.
Under påskveckan väntas vi handla mat för 7,4 miljarder kr i Sverige.

– Påsken är en riktig mathelg och det kommer att vara ordentligt drag i landets matbutiker, konstaterar Svensk handels chefsekonom Johan Davidson.
– Näst efter jul är påsk och midsommar de viktigaste högtiderna för dagligvaruhandeln.

Skärtorsdagen är det stora inköpsdagen i samband med påskhelgen.
Omsättningen då väntas bli ungefär dubbelt så hög som en genomsnittlig vardag.

Svensk handels konsumentundersökning säger att 75 procent av oss tänker handla påskmaten i en större mataffär.
Fyra procent av svenskarna tänker klicka hem påskmaten på nätet och även om det kan låta lite är det en fördubbling mot förra året.

Påsken är till nytta och glädje även på fler sätt. Arbetsbelastningen i butikerna är hög och kräver extra personal.
27 procent av alla handlare planerar att engagera extrapersonal påskveckan och totalt skapas då 2 400 extrajobb.
– Bra fart i handeln innebär bra fart på arbetsmarknaden. Årets påskhandel kommer att skapa möjlighet för många unga att få chansen på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.

Påsken är alltså viktig ur flera aspekter för handlare och anställda – men inte lika viktig som tidigare, enligt tendenserna.
Alltfler handlare uppger nämligen att påskens betydelse för försäljningen trots ovanstående siffror minskat under senare år.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.