fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Vi handlar påskmat för 7,4 miljarder

By on 20 March 2018
1519327-a-grocery-bag-full-of-healthy-fruits-and-vegetables

Viktig – men betydelsen för handeln har minskat.
Det handlar om påsken.
I år väntas vi handla mat för 7,4 miljarder kr under påskveckan.

Matbutikerna laddar och inte minst fylls utrymmena för ägg, sill, lax och annan påskmat.
Nästa vecka töms de.
Under påskveckan väntas vi handla mat för 7,4 miljarder kr i Sverige.

– Påsken är en riktig mathelg och det kommer att vara ordentligt drag i landets matbutiker, konstaterar Svensk handels chefsekonom Johan Davidson.
– Näst efter jul är påsk och midsommar de viktigaste högtiderna för dagligvaruhandeln.

Skärtorsdagen är det stora inköpsdagen i samband med påskhelgen.
Omsättningen då väntas bli ungefär dubbelt så hög som en genomsnittlig vardag.

Svensk handels konsumentundersökning säger att 75 procent av oss tänker handla påskmaten i en större mataffär.
Fyra procent av svenskarna tänker klicka hem påskmaten på nätet och även om det kan låta lite är det en fördubbling mot förra året.

Påsken är till nytta och glädje även på fler sätt. Arbetsbelastningen i butikerna är hög och kräver extra personal.
27 procent av alla handlare planerar att engagera extrapersonal påskveckan och totalt skapas då 2 400 extrajobb.
– Bra fart i handeln innebär bra fart på arbetsmarknaden. Årets påskhandel kommer att skapa möjlighet för många unga att få chansen på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.

Påsken är alltså viktig ur flera aspekter för handlare och anställda – men inte lika viktig som tidigare, enligt tendenserna.
Alltfler handlare uppger nämligen att påskens betydelse för försäljningen trots ovanstående siffror minskat under senare år.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.