Vi måste åka till London

By on 24 maj 2015
1stellan-300x336

En shoppingresa till London på vårkanten, det låter väl trevligt? Särskilt om man bara tänker springa på Waitrose, Marks & Spencer, Tesco och Sainsbury – för att kolla butiksmarknadsföring, exponering och nya smarta förpackningslösningar.

Mycket av min tid går just nu åt till ett nytt spännande projekt. Nya produkter som ska lanseras i svenska butiker, i samarbete med en passionerad kund som faktiskt vågar ta ut svängarna lite.

Projektet rusar på med svindlande hastighet, och plötsligt börjar vi närma oss den viktiga tidpunkten då produkterna ska presenteras för kedjorna.

Det är en procedur som är ganska byråkratisk, med lanserings-fönster och strikta tidsscheman. Många små saker som ska klaffa, i rätt tid och på rätt plats.

Mitt i all denna stress kläcker kunden – som jag också betraktar som en vän sedan flera år – ur sig:

”Sen måste vi sätta av tid för en resa till London”.

Mitt huvud snurrar av deadlines, tidplaner och åtgärdslistor. Tiden är knapp, vi måste hinna färdigt innan veckan si och så. Då vill han åka till London.

Det låter lite knäppt, men faktum är att jag förstår precis vad han menar. Nu har jag visserligen inte varit där på 4–5 år, men en tripp till London har alltid varit väl investerade pengar om man är intres-serad av de senaste trenderna inom dagligvaruhandel,

Britterna har varit steget före i många år, det mesta som vi upple-ver som nytt här Sverige är i själva verket importerat därifrån.

Faktum är att att vi importerar både bra och dåliga saker från de brittiska öarna. Galna ko-sjukan, eller BSE som den också kallad-es, var ju en typiskt dålig grej som spred sig hit från öarna i väst.

Andra, mer fräscha och trevliga trender, som till exempel ökat fokus på färskvaror, butiksbagerier och lokalproducerade råvaror även hos de stora kedjorna – allt har hänt i Storbritannien innan det händer här.

Den gängse uppfattningen är nog annars att det mesta i trendväg kommer från USA. Det är sant, och i viss utsträckning gäller det även dagligvaruhandeln. Men de kulturella skillnaderna mellan Eu-ropa och Nordamerika är mycket stora. Det manifesterar sig extra tydligt i just den här branschen, som i många avseenden är lite av en återspegling av det samhälle vi lever i. Vi har väldigt mycket mer gemensamt med britterna – kanske beror det på att vi tog för vana att invadera dem lite då och då, förr om åren.

Oavsett hur det ligger till med den saken, så tror jag faktiskt det är dags snart igen. Vi måste åka till London. Och när jag kommer tillbaka, kanske jag sammanfattar mina intryck i en ny krönika. Du får hålla utkik i kommande nummer av Butikstrender!

Hett just nu: Grillen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *