Vi saknar kunskap om nya lagen

By on 20 April 2018
sfsdfghghj

25 maj kommer nya personuppgiftslagen, GDPR.
Den påverkar oss alla ur olika aspekter.
Ändå har åtta av tio svenskar dålig kunskap om den, enligt en ny undersökning från Visma.

Visma har, med en dryg månad kvar tills dataskyddsförordningen GDPR börjar gälla 25 maj, låtit Sifo göra en opinionsundersökning bland svenskarna om den nya lagen.
Resultatet?
Åtta av tio säger sig ha låg eller ingen kunskap om hur lagen påverkar dem.

– Den nya personuppgiftslagen kräver att organisationer tar större ansvar för hur man hanterar privatpersoners, kunders och anställdas personuppgifter, säger Sofia Gerstenfeld som är vd för Visma entreprise.
– Med de stora mängder data som finns i dagens samhälle är det bra med tydliga regler som värnar den personliga integriteten. Därför är det förvånande att så få privatpersoner känner till vilka rättigheter som den nya lagen medför.

Det är, naturligtvis, heller inte bara privatpersoner som påverkas utan i princip alla organisationer och företag, inte minst inom handeln där alla som lagrar kunduppgifter, har något lojalitetsprogram, distribuerar nyhetsbrev eller erbjudanden, driver kundklubbar och så vidare direkt berörs av GDPR.

Företag som bryter mot lagen kan dessutom drabbas hårt.
En sanktionsavgift på upp till 20 miljoner euro eller fyra procent av företagets globala omsättning kan man drabbas av om man missköter sig enligt GDPR.

– Företagen är ytterst ansvariga för hur deras data hanteras, även om de låter en annan organisation behandla personuppgifterna för deras räkning, säger Sofia Gerstenfeld.
– Den nya lagen ger anledning att se över IT-stödet och säkerställa att både datasystemen och processerna som de är inblandade i lever upp till GDPR, säger Sofia Gerstenfeld.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.