Vi vill fortfarande ut och julhandla

By on 15 December 2017
b7edba8e622a5ead_800x800ar

Näthandeln går framåt men de fysiska butikerna står sig.
Det är tendensen i julhandeln.
Hälften av oss handlar på nätet – men sju av tio tänker ändå julhandla i fysiska butiker.

När Novis, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges annonsörer, nu kartlägger julhandeln så är ett av de första resultaten att julhandeln sprider ut sig i almanackan.
Var tionde svensk köpte julklapparna redan under Black fridya.
Lika många tänker vänta och göra de tunder mellandagsrean.

Näthandeln fortsätter att gå framåt. 51 procent av svenskarna tänker julhandla på nätet.
Men likväl vill vi ut i de fysiska butikerna och julhandla. Det tänker nämligen sju av tio svenskar göra 2017.

Och oberoende av form och metod så tänker vi framförallt fullfölja vanan att för varje år handla allt mer inför jul.
HUI Researchs prognos är att tillväxten under december blir tre procent vilket skulle ge en omsättning på 78,5 miljarder.

Undrar du vilka som helst går ut och handlar i fysiska butiker även i dessa näthandelns tider så blir du kanske förvånad över svaret.
Kvinnor i allmänhet (72 procent), kvinnor i åldern 18-29 år i synnerhet (75 procent) och de som har en hushållsinkomst på 600 000 kr (78 procent) är de som helst trängs i fysiska butiker även i år.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.