” Viktigt att varumärken tar miljöansvar”

By on 20 April 2018
jordensdag

På söndag, 22 april, firas Jordens dag.
Då konstaterar organisationen Sveriges annonsörer att konsumenterna tycker att det är viktigt att varumärken tar miljöansvar.

Drygt åtta av tio svenskar tycker att det är viktigt att varumärken de köper och konsumerar också tar ett ansvar för miljön.
Framförallt anser kvinnor och äldre att det här är centralt, allt enligt en undersökning genomförd på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges annonsörer.

Undersökningen har gjorts inför ”Jordens dag”, som firats sedan den instiftades 1970 och i år firas 22 april, det vill säga söndag i denna vecka.

Inför den lät Sveriges annonsörer drygt 1 000 svenskar svara på hur viktigt det är varumärken de konsumerar tar ett ansvar för miljön.

Drygt åtta av tio, hela 84 procent, svarade att det är ganska eller mycket viktigt.
Bland kvinnor och personer över 65 år var andelen för övrigt ännu högre – 89 procent.

– Att varumärken tar ett ansvar för miljön har blivit allt viktigare och konsumenter har också börjat ställa krav på att varumärken tar ett miljöansvar, kommenterar Ulf Hermansson Samell som är marknadschef hos Sveriges annonsörer.
– Som varumärke har ett hållbarhetstänk blivit en affärskritisk del.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.