Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Vill öka efterfrågan på svenskt

Prioritera svenskt kött, svenska grönsaker och svensk frukt.
Det är uppmaningen i ett nytt upprop.
Bakom det står restaurangbransch, organisationer och Svenskmärkning AB.

Sommarens torka har varit tuff och den har slagit hårt mot skördarna i hela landet liksom mot djurhållningen.
Brist på bete till djuren har gjort att bönder tvingats skicka sina djur till slakt tidigare än planerat.
Det har i sin tur lett till att vi fått ett överskott av svenskt kött. Flera aktörer inom dagligvaruhandeln har genomfört och genomför aktiviteter för att öka efterfrågan och avsättningen för svenskt kött.
Nu kommer ett nytt upprop som vill arbeta för att vi ska prioritera svenskt kött likväl som svenska grönsaker och dito frukt.
Torkan och hettan har ju även påverkat de svenska skördarna av grönsaker och frukt kraftigt.
– Genom att öka efterfrågan på det svenska köttet under hösten och vintern kan vi tillsammans korta köerna till slakterierna och stödja svenska bönder i den svåra situationen, skriver de delar av restaurangbranschen, organisationer och Svenskmärkning AB som står bakom uppropet.
– Då slakterierna endast har möjlighet att slakta de djur det finns avsättning för, styrs slakteriernas kapacitet till stor del av efterfrågan på svenskt kött.
Initiativtagare till uppropet är Fredrik Eriksson som är krögare på Långbro värdshus, restaurang Asplund och även kreativ ledare för Restaurangakademien

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

Teknikmagasinet i konkurs

Teknikmagasinet ansöker nu om konkurs. Under en tid har man försökt genomföra en rekonstruktion och även haft intressenter som velat

De kan bli Årets matbluff

Rekordmånga kandidater. Fem finalister. Fram till 20 januari kan du rösta på vilken vara som motvilligt ska få utmärkelsen Årets

Ludvig Anderberg tror på Mat.se

E-handeln av mat har stor tillväxtpotential och det egna företaget Mat.se ligger i framkant med smart lösningar. Det anser, möjligen

Vill kartlägga kompetensbehov

Det finns en brist på utbildningar inom kött och chark i Sverige, anser regeringen. Nu vill man genomföra en inventering

Testar mathämt på macken

Willys vill testa mobila hämtstationer för sin e-handlade mat. Under våren 2020 kommer man att göra försök ihop med Circle

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch