”Vinnarna de som skapar bäst köpupplevelse”

By on 20 december 2017
10549580-praznicni-sejem

Nytt rekord för julhandeln. Prognosen är ett plus för omsättningen på tre procent – en julhandel på 78,5 miljarder kr.
Samtidigt sker nästan hela tillväxten i e-handeln.
– De stora vinnarna denna julhandel kommer att vara de som lyckas skapa den bästa köpupplevelsen på nätet, säger Vendres marknadschef Gabriel Nordström.

Så här dagarna innan jul rapporterar Postnord att man sedan Black Friday 24 november har levererat drygt fyra miljoner e-handlade paket till svenska folket.
Det är 25 procent fler än under motsvarande period 2016 och just Black Friday indikerade att vi skulle gå mot rekord.
Under årets Black Friday handlade svenskarna för 46 procent mer än under 2016 och antalet paket hos Postnord ökade med 51 procent – vilket var mer än vare sig posten eller e-handeln trodde.

73 procent av e-handlarna tror på ett bättre eller lika bra resultat som i förra årets julhandel och 84 procent av dem att tillväxten fortsätter de närmaste tre månaderna efter jul.
– Under tidigare år har julshoppingen ökat i raketfart på nätet och julen 2017 blir inget undantag, konstaterar Paysons marknadschef Emma Lindgren.

Samtidigt hålls expansionen tillbaka av fortsatt oro över e-handeln hos många kunder.
Det handlar framförallt om funderingar kring olika betallösningar och hur man hanterar returer och annat i e-handeln.

Hos Vendre, som framgångsrikt byggt e-handel och lösningar för fler än 100 företag, har man varit aktiv sedan länge i de här frågeställningarna och ser möjligheterna och potentialen.
– Det handlar kort sagt om att snabbt hitta rätt produkt, tydlighet i att jag får varorna i tid, trygghet gällande returer och sen självklart en smidig kassa som fungerar bra i mobil. 
Den som lyckas bäst kommer få återkommande och trogna kunder under hela 2018.” säger Vendres marknadschef Gabriel Nordström.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *