fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Vinstlyft för Kappahl – som vänt?

By on 28 June 2018

Kappahl har stoppat försäljningsraset.
Nu redovisar man dessutom en högre vinst.
– Kappahl är tillbaka på banan, säger vd Göran Bille.

Kappahl har haft svåra tider men nu ser det ut att lätta för klädkedjan som under onsdagen redovisade sitt tredje kvartal i bokslutsåret.
Redovisningen omfattar mars-maj och försäljningen steg med 2,7 procent.

– Försäljningen i kvartalet inleddes avvaktande men ökade gradvis. Attraktiva kampanjer och ett effektivt varuflöde har bidragit till mindre reaförsäljning och en god bruttomarginal, kommenterar tillförordnade vd Göran Bille.
– Vi är nöjda med ökade marknadsandelar i Norge och att verksamheten i Polen fortsätter bidra positivt i sin nya form.

Vinstmässigt går det åt rätt håll och rörelsemarginalen för kvartalet blev 9,7 procent. Rörelseresultatet för perioden var 121 miljoner kr.
Kappahl skriver också att man har ”fortsatt god kostnadskontroll”.

– Med utvecklingen under tredje kvartalet ser vi att Kappahl är tillbaka på banan. Ett fortsatt attraktivt sortiment, väl koordinerade kampanjer och ett väl omhändertaget varuflöde kommer att leda till fortsatt god kvalitet i försäljningen, säger vd Göran Bille.

KappAhls e-handel ökade cirka 40 procent mot föregående år.
Den står nu för 4,5 procent av den totala försäljningen.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.