fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Volvo och Ica mesta varumärkena

By on 10 January 2019

Volvo. Sedan Ica.
Om du undrar vilka varumärken som nämns mest i svenska redaktionella medier.
Rookien på listan är ”AIK” som kniper en tiondeplats.

Sveriges annonsörer har gett medieföretaget M-Brain i uppdrag att göra sammanställningen över vilka varumärken som nämns mest i våra svenska redaktionella medier.
Undersökningen gjordes över nästan hela året – från 1 januari till 12 december – och inkluderade svenska redaktionella medier i alla former.

Undersökningen innehöll bland annat alla inom Sveriges annonsörer, partier, internationella varumärken och sociala plattformar.
Listan kom att toppas av Volvo som är det varumärke som nämns mest frekvent i våra medier med Ica som tvåa och Google som trea.

Rookies under året är exempelvis Clas Ohlson och Kopparbergs som klättrar flera placeringar.
På tiondeplats kommer också det enda icke enbart kommersiella varumärket, AIK.

– Mätningen av varumärkena ser relativt likartad ut som föregående år. Det är stora, svenska varumärken som varit i medias rampljus, konstaterar Sveriges annonsörers kommunikationsansvarige Tero Marjamäki i en pressrelease.

Mest omnämnda varumärken (antal omnämningar)

1. Volvo (72 125)
2. Ica (60 663)
3. Google (56 936)
4. Ericsson 51 196)
5. Nordea (42 671)
6. Apple (41 134)
7. H&M (38 656)
8. Coop (36 075)
9. SEB (32 646)
10. AIK (31 741)

Mest omnämnda sociala plattformar (antal omnämningar)

1. Twitter (159 849)
2. Facebook (135 936)
3. Instagram (97 099)
4. Youtube (43 825)
5. LinkedIn (8 862)
6. Snapchat (8 128)

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.