fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Zalando tror på lägre tillväxt

By on 7 augusti 2018

Nätmodehandlaren Zalando sänker nu sin prognos för helåret 2018.
Men tror nu att försäljningstillväxten kommer att hamna i nedre delen av det intervall på 20-25 procent man tidigare förutspått.

Det är i sin färska kvartalsrapport som Zalando sänker prognosen för helåret 2018.
Man har tidigare talat om en tillväxt i försäljningen på 20-25 procent men pekar nu på att man kommer att hamna runt det nedre strecket i intervallet.

I kvartalsrapporten säger vd Rubin Ritter ändå att man är nöjd med utvecklingen.
– Den starka utvecklingen i kundnyckeltalen visar att våra motor går extremt bra. Vi är nöjda att se att vårt fokus på att sätta kunden centralt betalar sig, trots fortsatt utmanande förutsättningar på modemarknaden, skriver Ritter i rapporten.

Ritter hänvisar till att Zalando under andra kvartalet fick in 29 miljoner ordrar vilket är den högsta nivån hittills.
Antalet aktiva kunder ökade samtidigt med närmare 16 procent och landade på 24,6 miljoner.

Zalando omsatte 1 330 miljoner euro under andra kvartalet 2018.
Det är något lägre än vad den så kallade marknaden väntade sig.
Zalando är delägt av Kinnevik som idag äger 32 procent av näthandelsföretaget. Innehavet är därmed det värdemässigt största för Kinnevik.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.