Smeg tar upp kampen om bubblorna

Kolsyremaskiner har länge varit en självklar del i svenska hem, men på senare år har segmentet tagit en rejäl klättring upp i premiumklass. Nu ger sig italienska Smeg in i leken med sin första kolsyremaskin – Smeg Soda Maker. Med sin karakteristiska retrodesign och en tydlig vinkling mot italiensk dryckeskultur siktar företaget in sig på en konsument som både vill ha stil och funktion. Men kommer den att ta marknadsandelar i ett redan välmättat segment?

Annons

Söker du en artikel?  

Läs våra e-magazine

Missa inte vårt senaste nummer!

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.

20 snabba.

Ekologiska gårdar har lägre djursvinn – men varför?

Matsvinn handlar inte bara om livsmedel som slängs i butik eller hem. En stor del av förlusterna sker redan på gårdsnivå, där djur dör eller avlivas utan att nå slakt. En ny studie från SLU visar att detta djursvinn är 7,4 procent på ekologiska nötkreatursgårdar, medan det ligger på 8,8 procent på konventionella gårdar. Skillnaden kan tyckas liten, men om den konventionella produktionen nådde samma nivå skulle det innebära 940 ton mer nötkött till försäljning per år.

Fortsätt att läsa »

Lantmännens Klimat & Natur firar tio år 

Lantmännen firar tio år av sitt odlingsprogram Klimat & Natur, och det finns goda skäl att höja en skål – i fossilfritt producerad havremjölk, förstås. På ett decennium har programmet bidragit till att minska klimatavtrycket från odlingen med upp till 45 procent och skapat en fossilfri livsmedelsvärdekedja i stor skala. För en bransch som ofta får kritik för gröntvätteri, sticker detta ut som en konkret prestation.

Fortsätt att läsa »

Apotek Hjärtat först med att införa vänvårdsbidrag

Apotek Hjärtat tar nu ett unikt grepp i kampen mot ofrivillig ensamhet genom att lansera vänvårdstid och vänvårdsbidrag för sina medarbetare. Initiativet, som testas i ett pilotprojekt, innebär att anställda får avsatt arbetstid och ekonomiskt stöd för att vårda sina sociala relationer – en förmån som liknar friskvårdsbidrag men med fokus på psykisk hälsa och gemenskap.

Fortsätt att läsa »

Korvindex 2025 – Svensk korvkonsumtion ökar

Den svenska korvmarknaden går på högvarv. Enligt Pressbyråns färska kartläggning Korvindex, som släpps i samband med Alla korvars dag den 12 mars, har kedjans korvförsäljning ökat med 10 procent på två år och hela 53 procent på fem år. De mest framträdande ökningarna syns i Eskilstuna (+119%) och Linköping (+81%).

Fortsätt att läsa »

Gunry lanserar handtvål med ny design och dofter

Gunry, en av Sveriges mest välkända aktörer inom hygienprodukter, ger nu sin bästsäljande originalserie ett efterlängtat ansiktslyft. Med ny design, förfinade dofter och fortsatt fokus på hållbarhet vill varumärket stärka sin position på den konkurrensutsatta marknaden för handtvål.

Fortsätt att läsa »

Vill lyfta svensk havre på asiatiska marknader

Berte Qvarn tar nu ett strategiskt steg ut på den globala marknaden genom att delta i Sustainable Oats from Europe – en EU-finansierad kampanj som syftar till att öka efterfrågan på nordisk havre i Asien. Med fokus på Japan, Kina och Sydkorea ska initiativet stärka exporten och positionera europeisk havre som en premiumprodukt.

Fortsätt att läsa »

Willys öppnar ny butik i Skåre

Willys fortsätter sin tillväxtresa och expanderar i Värmland med en ny butik i Skåre, Karlstad kommun. Etableringen i det växande Ilandaområdet är en del av kedjans strategi att möta den ökade efterfrågan på prisvärd dagligvaruhandel. Butiken planeras att öppna 2026.

Fortsätt att läsa »

Livsmedelsföretagen öppnar för treårsavtal

Industrins avtalsförhandlingar rör sig framåt, och Livsmedelsföretagen accepterar nu OpO:s avtalsförslag – dock med förbehåll. Med en livsmedelsindustri som präglas av rekordlåga marginaler och en säkerhetspolitisk situation som kräver en robust svensk produktion, efterlyser branschorganisationen garantier för att den ekonomiska verkligheten faktiskt speglas i kostnadsramen.

Fortsätt att läsa »

Nyckelrekrytering på Svenskmärkning

Svenskmärkning stärker sin organisation och rekryterar Marcus Thollin som ny kundansvarig. Med en bakgrund inom några av livsmedelsbranschens största bolag får han nu uppdraget att öka anslutningen till den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige – och därmed driva fortsatt tillväxt inom strategiskt viktiga kategorier.

Fortsätt att läsa »

Preem klättrar på listan över attraktiva arbetsgivare

Sveriges största drivmedelsbolag, Preem, har röstats fram som en av de tio mest attraktiva arbetsgivarna för kvinnliga civilingenjörer av Karriärföretagens 14 000 kvinnliga medlemmar. En utmärkelse som tydligt signalerar att Preems arbete med en inkluderande och utvecklande arbetsmiljö ger resultat.

Fortsätt att läsa »

Sandra Lindh tar över rodret för Orkla FoodSolutions

Orkla Foods Sverige stärker sitt grepp om foodservice och offentlig sektor genom att utse Sandra Lindh till ny direktör för Orkla FoodSolutions. Med en gedigen bakgrund inom marknad och försäljning, och erfarenhet från några av branschens största aktörer, tar hon nu steget upp för att leda affärsområdet in i framtiden.

Fortsätt att läsa »

Lundgrens Limited Edition Glasrike hyllar Småland

Lundgrens fortsätter sin resa genom Sverige och tar denna gång snusarna med till de småländska skogarna. Deras senaste Limited Edition, Glasrike, är inspirerad av Smålands rika glasarv och dess djupa skogar. Med en smakprofil av tobak, lingon och svamp vill Lundgrens fånga regionens unika karaktär – en hyllning till den svenska naturen.

Fortsätt att läsa »

Sveriges livsmedelsberedskap – hot och lösningar

Sveriges livsmedelsberedskap är en fråga som vi i branschen borde prata mer om – och inte bara när kriser står för dörren. Livsmedelsföretagen har nu släppt rapporten Recept för resiliens, en analys av varför svenska butikshyllor fortfarande är välfyllda trots torka, pandemi och krig i Europa. Rapporten pekar på en rad åtgärder för att säkra Sveriges livsmedelsförsörjning, och det finns mycket här som direkt påverkar dagligvaruhandeln. För om kedjorna inte kan få tag i varorna, vad ska de då sälja?

Fortsätt att läsa »
https://www.high-endrolex.com/14