Anamma är Årets dagligvara 2019

Anamma formbar färs från Orkla.
Där har du Årets dagligvara 2019.
Igår korades vegoprodukten till vinnare.

Under onsdagen röstade dagligvarubranschen fram Anamma formbar färs från Orkla som Årets dagligvara 2019.
Anamma formbar färs är en vegansk färs av sojaprotein som nått goda försäljningsframgångar i dagligvaruhandeln sedan den lanserades under 2018.

– Anamma Formbar Färs är ett tydligt bevis på hur bra det kan bli när ett större livsmedelsföretag tar vegotrenden på allvar och innoverar i takt med konsumenternas behov och efterfrågan, säger juryns ordförande Karin Brynell.

Förutom utmärkelsen får Orkla Foods Sverige reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 SEK i någon av sponsorn Nent Groups radiokanaler. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren en prischeck på 400 000 SEK att använda till deras tjänster.

Så klarade Anamma formbar färs från Orkla de kvantitativa kriterierna för Årets dagligvara:
Produktens försäljning i värde miljoner kr: 39 miljoner kr
Produktens marknadsandel i sin subkategori (Fryst vegetariskt): 7,8 procent
Produktens påverkan på hela subkategorins tillväxt: 63 procent
Produktens uppnådda distribution: 85 procent
Subkategorins (Fryst vegetariskt) totala omsättning i miljoner kr: 652,6 miljoner kr