Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Arlas klimatmål godkända av SBTI

Arla har som mål att sänka klimatutsläppen med 30 procent till år 2030.
Målet gäller i hela värdekedjan från ko till konsument.
Nu är målet godkänt av Science based target-initiativet.

Under inledningen av 2019 antog representanter för Arlas ägare, 9 900 mjölkbönder i sju länder, en ny klimatmålsättning.
Målet i den är att minska Arlas sammanlagda utsläpp av växthusgaser med 30 procent per kilo mjölk till år 2030.
På längre sikt än så ska man arbeta mot ett netto noll klimatavtryck år 2045 i Sverige.

Arla har sedan ansökt om ett godkännande hos Science based targets initiative (SBTI) som är ett initiativ för att ge stöd till företag kring klimatmål vilka är i linje med vetenskapliga modeller som är framtagna.

Sedan 1990 har Arlabönderna minskat utsläppen per kilo mjölk med 24 procent. Minskningen av utsläppen från Arlas mejerier, inklusive förpackning och transport, har varit 22 procent sedan 2005 – trots att mjölkmängden har ökat med mer än 40 procent under perioden.

– I Arla har vi arbetat med hållbar produktion i många år. CO2 per kilo Arla-mjölk är redan ungefär hälften av det globala genomsnittet, men våra ambitioner är ännu högre, säger Ann Freudenthal som är ansvarig för Arlas klimatkommunikation i Sverige.

I Sverige körs alla Arlamärkta egna tunga transporter, lastbilar och mjölkbilar, sedan ett år tillbaka med fossilfria drivmedel.
I början av 2019 bytte man till 100 procent grön fossilfri el på samtliga våra mejerier runt om i Sverige.
– Att vårt mål har erkänts av Science based targets-initiativet visar att vi är på rätt väg för att hantera klimatförändringarna och att förbli en nyckelaktör för hållbar matproduktion, säger Ann Freudenthal.

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Världens största semla

Att den är världens största semla är inte konstigt. Den blev nämligen dubbelt så stor som planerat. Nu kommer bageriet

Willys öppnar i Åmål

Fucking Åmål? Nej. Shopping Åmål. Nu flyttar Eurocash-butiken där för att istället öppna igen som Willys-butik i nytt läge och

Mest köpt hos Picadeli

29 miljoner sålda sallader noterar Picadeli i Sverige under fjolåret. Nu summerar man och konstaterar att körsbärstomat, majs, mozzarella och

Var tredje butik omställd

Coop fortsätter med en intensiv takt i att ställa om landets Netto-butiker till Coop-format och skyltning. Nu är man snart

Havrefralla nyhet från Fazer

När nio av tio svenskar äter för lite fullkorn kommer Fazer med nya Havrefralla där 51 procent av spannmålet består

Vi var på Ostfestivalen

Butikstrender besökte den sjunde upplagan av Ostfestivalen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Tre mejerier vann guldmedaljer för sina ostar och totalt

Lidls nya dubbelt certifierad

Lidl bygger just nu vad man beskriver som världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Det sker på Gotland, butiken öppnar i år

Framtidstron tillbaka – lite…

Framtidstron i handeln återhämtar sig något, konstaterar Svensk handel i sin barometer där man påpekar att de förväntningarna ökar både

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch