Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Axfood skapar jobb för nyanlända

Projektet Nyanländ i Axfood utvecklas till ett så kallat jobbspår som Axfood genomför i samarbete med Stockholms stad och Arbetsförmedlingen.
Det är ett kortare program än tidigare med syftet att nyanlända snabbt ska komma ut i arbete.

I måndags satte sig 19 förväntansfulla deltagare i skolbänken för att medverka i den andra omgången av Axfoods lärlingsprogram Nyanländ i Axfood.
Satsningen ger koncernen möjlighet att komma i kontakt med blivande medarbetare som annars skulle ha svårt att få in en fot på den svenska arbetsmarknaden. I årets omgång av programmet får 19 nyanlända tjejer och killar skaffa sig erfarenhet i butiksmiljö hos Axfoods kedjor Willys och Hemköp.

Först väntar två intensiva veckor med utbildning och studiebesök innan deltagarna kan påbörja sin arbetsmarknadsutbildning. De nya medarbetarna kommer fram till nyår varva utbildning med praktik i butik. Parallellt kommer de att läsa SFI på eftermiddagar eller kvällar för att snabbt lära sig svenska.

– För oss som koncern är det självklart att våra medarbetare ska spegla den mångfald som finns i Sverige idag. Nyanländ i Axfood är ett bra sätt att hitta drivna medarbetare som vill utvecklas hos oss, säger Monica Längbo, HR-direktör Axfood.

Jobbspår innebär ett intensivt program under tre månader som ska göra deltagarna redo för ett butiksjobb. Lärande i klassrum blandas med praktik i butik. Målet är en anställning efter avslutad utbildning.
– Vi har fått skräddarsy utbildningen efter våra behov. Deltagarna kommer bland annat utbildas inom kundbemötande och matsäkerhet, säger Monica Längbo.

15 Willys och Hemköpsbutiker i Stockholm ingår i satsningen. På sikt är tanken att Nyanländ i Axfood ska utökas till fler deltagare, på fler orter runt om i Sverige och till fler yrkesgrupper.

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Mest köpt hos Picadeli

29 miljoner sålda sallader noterar Picadeli i Sverige under fjolåret. Nu summerar man och konstaterar att körsbärstomat, majs, mozzarella och

Var tredje butik omställd

Coop fortsätter med en intensiv takt i att ställa om landets Netto-butiker till Coop-format och skyltning. Nu är man snart

Havrefralla nyhet från Fazer

När nio av tio svenskar äter för lite fullkorn kommer Fazer med nya Havrefralla där 51 procent av spannmålet består

Vi var på Ostfestivalen

Butikstrender besökte den sjunde upplagan av Ostfestivalen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Tre mejerier vann guldmedaljer för sina ostar och totalt

Lidls nya dubbelt certifierad

Lidl bygger just nu vad man beskriver som världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Det sker på Gotland, butiken öppnar i år

Framtidstron tillbaka – lite…

Framtidstron i handeln återhämtar sig något, konstaterar Svensk handel i sin barometer där man påpekar att de förväntningarna ökar både

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Hyfsad start för Clas Ohlson

Clas Ohlson ökade sin försäljning i Norden med 4 procent under januari 2020. Totalt ökade försäljningen med 1 procent och

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch