Bidrar med mellanmål till ensamkommande

Bidrar med mellanmål till ensamkommande
Skånemejerier inleder ett samarbete med Mötesplats Otto. Foto: Pressbild Skånemejerier
Skånemejerier inleder ett samarbete med Ensamkommandes förbund och skänker överskottsprodukter till mellanmål på dess Mötesplats Otto.

Skånemejerier inleder ett samarbete med Ensamkommandes förbund och skänker överskottsprodukter till mellanmål på dess Mötesplats Otto.

Franskägda Skånemejerier skänker överskottsprodukter till Ensamkommandes förbund för att bidra med hälsosamma livsmedel till deras Mötesplats Otto.
Där erbjuds barn och unga som kommit ensamma till Sverige såväl läxhjälp som mellanmål och möjligheten till ett viktigt socialt sammanhang, skriver företaget i en pressrelease.

I en livsmedelsproduktion som Skånemejeriers finns det, trots noggrann planering, alltid en risk för överproduktion och att produkter står osålda. För att dessa produkter inte ska gå till spillo har Skånemejerier inlett ett samarbete med Ensamkommandes förbund i Malmö, förklarar Skånemejerier.
Vid överproduktion bidrar Skånemejerier med mejeriprodukter och juice till förbundets Mötesplats Otto. 

– Att samarbeta med Ensamkommandes förbund som gör stor skillnad för nya svenskar är viktigt för oss. Det känns meningsfullt och förebyggande ur ett samhällsperspektiv att våra produkter bidrar till att skapa ett näringsrikt tillskott för någon som behöver lite extra krafter, säger Skånemejeriers hållbarhetschef Jeanette Flodqvist.

– Vi är oerhört glada över vårt samarbete med Skånemejerier. Till oss kommer många barn och unga i utsatthet, med tuff ekonomi och med få möjligheter till att äta nyttigt. Mellanmålet är också en väldigt viktig energikälla för alla de som kommer till oss direkt efter skolan för att ta del av vår läxhjälp, säger Omid Mahmoudi som är verksamhetsansvarig för Mötesplats Otto.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil