Bönder ilskna på Oatly-kampanj

Oatlys nya kampanj ”Spola mjölken” drar på sig bönders ilska.
Oatly blickar med en klackspark mot klassiska kampanjen ”Spola kröken” från 1970-talet där vi skulle lära oss att lägga av den skadliga starkspriten.

Oatly har vant oss vid att man sticker ut rejält med sin reklam och nu har man gjort det igen.
Nu driver man kampanjen ”Spola mjölken” med en illustration som liknar den gamla klassiska kampanjen mot starksprit som hade namnet ”Spola kröken”.

– Grundtanken bygger på att vi gjorde sjukt mycket dumma saker förr. Vi körde bil utan bälte, rökte cigg på flyget och pippade utan skydd – helt enkelt för att vi inte visste bättre. Just i den vevan dök Spola kröken upp – en klassisk upplysningskampanj som syftade till att få människor att dricka mer måttligt och få en sundare syn på alkohol. Vi har ju ett liknande syfte med vår kampanj, där vi vill få folk att fundera över sitt intag av mejeriprodukter. Inte så mycket för hälsans skull, men för klimatets, säger Oatlys creative director Martin Ringqvist till Resumé.

Nu reagerar bönder mot kampanjen, skriver Land lantbruk. Många av Oatlys leverantörer av havre är även mjölkbönder och gillar inte reklamen.
– Jag är skyldig mitt företag att sälja till det företag som betalar bäst. Men just nu känns det inte så stimulerande eller roligt att sälja till Oatly eftersom man för en så bakvänd och destruktiv kampanj, säger spannmålsodlaren Lars-Johan Merin till tidningen och får stöd av andra bönder som tycker att reklamen är ”direkt osmaklig”.