Butik satsar på ansiktsigenkänning

Nordic Tech House vill satsa på att analysera butikens besökare med hjälp av digital ansiktsigenkänning.
Datainspektionen har inlett en tillsyn för att slå fast vilka regler som i så fall gäller.
I centrum står om man kan identifiera enskilda personer.

Under juni berättade företaget Nordic Tech House om sina planer.
– Vi kommer att kolla kön, humör, ålder och hur ofta de kommer tillbaka till butiken, sade en av grundarna, Linus Kaasik, till SVT då.

Företaget har sagt att informationen ska användas för att ge kunderna personliga erbjudanden men man har också lovat att kunderna ska kunna välja bort att dela sina data och att man ska följa lagar och regler.

Tekniken för ansiktsigenkänning har de senaste åren utvecklats mycket snabbt.
I takt med att den nu förfinas blir det allt lättare att identifiera personer i realtid med hjälp av övervakningskameror.

Datainspektionen har inlett en tillsyn för att slå fast vilka regler som gäller om Nordic Tech House genomför satsningen och säger att en avgörande faktor är om ansiktsigenkänningen identifierar enskilda personer och att det i så fall finns ett antal speciella krav som måste uppfyllas.

Frågorna handlar exempelvis om hur informationen kommer att vara anonymiserad.
Det gäller även hur känsliga personuppgifter ska hanteras i systemet.