Coop satsar extra på Xtra

Coop återlanserar egna lågprismärket Xtra.
Dessutom ska sortimentet utökas och produkterna få en ny design.
Designen blir gemensam för Coop i Norden.

Coop återlanserar alltså egna märket Xtra och utökar samtidigt sortimentet.
Med ny modern design och nya produkter är tanken att Xtra ska ta allt större på plats på hyllorna de kommande åren.

Coop har tre egna varumärken: Xtra, Coop och Änglamark.
Xtra är lågprismärket och har ett sortiment på cirka 250 produkter men ska få betydligt fler.

De närmaste två åren ska sortimentet nästan fördubblas med ytterligare 200 produkter.
Startskottet går nu i höst då Coop lanserar 45 nya produkter och runt 100 förpackningar får ny design.

– Xtra står för lågt pris och så ska det fortsätta vara. Coop lämnar nu den gamla blåvita plattformen och tar Xtra in i en mer lustfylld nutid, säger Maria Billow Bergendahl som är marknadsansvarig för egna varumärken hos Coop.
– Vi vill förmedla att Xtra är våra mest prisvärda produkter. Vårt mål med den nya designen är att den ska bredda målgruppen och inkludera fler kunder.

Nästa år kommer en stor kampanj för Xtra.
Den nya designen har tagits fram av Madbureauet och är gemensam för Coop i Norden.