Dags för Parfymfria veckan

Ica-ägda Apotek hjärtat påminner om att det är dags för Parfymfria veckan.
En ny opinionsundersökning visar i samband med det att hela åtta av tio svenskar kan tänka sig att välja oparfymerade varianter om sådana finns.

Var fjärde svensk säger i en ny undersökning att samtliga skönhetsprodukter de använder innehåller parfym.
Samtidigt kan hela åtta av tio tänka sig oparfymerade varianter om det alternativet finns.

Novus-undersökningen har genomförts av Astma- och allergiförbundet, Unga allergiker och Apotek hjärtat i samband med Parfymfria veckan.
Syftet med veckan är att sprida kunskap om den utbredda doftöverkänslighet som finns. En tredjedel av de vuxna svenskarna säger att de har besvär av dofter och sex procent har diagnosen sensorisk hyperreaktivitet.

Enligt den nya undersökningen använder 75 procent av oss svenskar parfym varje vecka eller dagligen.
Var femte kvinna använder 6-15 skönhetsprodukter per dag medan två tredjedelar av männen säger att de använder 1-5 produkter dagligen.

– För den som är doftöverkänslig innebär det stora problem när så många människor använder parfym och parfymerade produkter dagligen. För den doftöverkänsliga betyder det i praktiken att man måste undvika situationer där parfym kan tänkas förekomma. Därför vill vi uppmana fler att reflektera över om de verkligen måste använda doftsatta produkter i så hög utsträckning, säger Maritha Sedvallson, förbundsordförande Astma- och allergiförbundet.

– För oss som apotekskedja är det viktigt att hela tiden jobba med att utveckla fler parfymfria produkter för att kunna erbjuda alternativ till det parfymerade sortimentet. Under Parfymfria veckan vill vi, tillsammans med Astma-och Allergiförbundet och Unga Allergiker, sprida kunskap om doftöverkänslighet och lyfta det parfymfria sortimentet för att fler ska kunna visa hänsyn till sin omgivning, säger Annika Svedberg, chefsapotekare hos Apotek hjärtat.

Parfymfria veckan pågår 5-11 november i hela landet.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Magnus metod ska skapa nya maträtter

Magnus metod ska skapa nya maträtter

Doktoranden Magnus Westling har skapat en metod för att förbättra maträtter och utveckla recept – med början i råvarornas smakkaraktär.

Coop lanserar nytt ekologiskt för barn

Coop lanserar nytt ekologiskt för barn

Coop lanserar inför sommaren två ekologiska fruktdrycker för barn. Dessutom har man uppdaterat sina fruktpuréer med flera nya smaker, allt Krav-märkt.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.