Dåligt väder sänkte försäljningen

Minskad omsättning men ökad vinst.
Det går bra för Kopparbergs.
Men på den stora brittiska marknaden är Brexit ett fortsatt stort svart moln.

Kopparbergs bryggeri fick under andra kvartalet se sin vinst nå högsta nivån någonsin.
Det handlade om en vinst på 175,8 miljoner kr för företaget.
Men nettoomsättningen sjönk samtidigt något, från 1029 miljoner kr till 971 miljoner kr.
Orsaken är framförallt den dåliga vädret i Storbritannien, förklarar man.

Just nu är det fortsatta framgångsvågor i Storbritannien där Kopparbergs cider är det mest sålda varumärket på flaska på pubarna och det näst mest sålda varumärket inom cider i dagligvaruhandeln.
I Storbritannien har Kopparbergs nu även lanserat en ”pink gin” med smak av jordgubb och lime som gått så bra att lanseringen utanför Storbritannien fått skjutas på.

Allt gott sålunda – om det inte vore för Brexit.
Liksom stora delar av företag och anställda i övrigt svävar Brexit som ett svart moln över Kopparbergs huvuden och liksom tidigare är det naturligtvis företag med stor försäljning i Storbritannien men utan egen produktion där som hukar under den största delen av molnet.