Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Dåligt väder sänkte försäljningen

Minskad omsättning men ökad vinst.
Det går bra för Kopparbergs.
Men på den stora brittiska marknaden är Brexit ett fortsatt stort svart moln.

Kopparbergs bryggeri fick under andra kvartalet se sin vinst nå högsta nivån någonsin.
Det handlade om en vinst på 175,8 miljoner kr för företaget.
Men nettoomsättningen sjönk samtidigt något, från 1029 miljoner kr till 971 miljoner kr.
Orsaken är framförallt den dåliga vädret i Storbritannien, förklarar man.

Just nu är det fortsatta framgångsvågor i Storbritannien där Kopparbergs cider är det mest sålda varumärket på flaska på pubarna och det näst mest sålda varumärket inom cider i dagligvaruhandeln.
I Storbritannien har Kopparbergs nu även lanserat en ”pink gin” med smak av jordgubb och lime som gått så bra att lanseringen utanför Storbritannien fått skjutas på.

Allt gott sålunda – om det inte vore för Brexit.
Liksom stora delar av företag och anställda i övrigt svävar Brexit som ett svart moln över Kopparbergs huvuden och liksom tidigare är det naturligtvis företag med stor försäljning i Storbritannien men utan egen produktion där som hukar under den största delen av molnet.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

Teknikmagasinet i konkurs

Teknikmagasinet ansöker nu om konkurs. Under en tid har man försökt genomföra en rekonstruktion och även haft intressenter som velat

De kan bli Årets matbluff

Rekordmånga kandidater. Fem finalister. Fram till 20 januari kan du rösta på vilken vara som motvilligt ska få utmärkelsen Årets

Ludvig Anderberg tror på Mat.se

E-handeln av mat har stor tillväxtpotential och det egna företaget Mat.se ligger i framkant med smart lösningar. Det anser, möjligen

Vill kartlägga kompetensbehov

Det finns en brist på utbildningar inom kött och chark i Sverige, anser regeringen. Nu vill man genomföra en inventering

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch