Fazer köper havreprofilerat företag

Finska Fazer köper finska Kaslink.
Därmed förvärvar man ett nordiskt matföretag, profilerat på havreprodukter, och med produkter som säljs i drygt 15 europeiska länder.

Finska Konkurrens- och konsumentverket har nu godkänt av Fazer köper Kaslink.
Kaslink är ett fram tills nu familjeägt företag inriktat på havreprodukter, vilka mer än någonsin ligger i tiden.

Fazer skriver att köpet av Kaslink, som grundades 2001, är ett som mot ett fortsattfokus på ”snabbrörliga konsumentprodukter”.
– Det är med stor glädje vi kan meddela att förvärvet har blivit godkänt. Kaslink är helt i linje med vår strategi. Vår ambition är att bli en av de ledande inom växtbaserade måltider och därför gör vi stora investeringar med fokus på havre, säger Mats Liedholm som är vd för Fazer Sverige.
– Kaslink är innovativt med högt tekniskt kunnande, starkt produkterbjudande och moderna produktionsanläggning vilka skapar en konkurrenskraftig bas för att sälja, marknadsföra och producera hållbara havrebaserade produkter i Norden och på en internationell marknad, konstaterar Liedholm.

Kaslink ska ingå i affärsområdet Fazer lifestyle foods bland havrebaserade matprodukter och drycker, växtbaserade måltider och on-the-go-snacks.
Grundaren Raino Kukkonen och hans tre söner kommer, liksom all övrig personal, att fortsätta som anställda inom Fazer-koncernen.

Den totala marknaden för mjölkfria produkter växer med en årstakt på drygt 17 procent i Västeuropa.
Fazer ser stora möjligheter på området och har investerat runt 320 miljoner kr i kvarnverksamhet i Sverige och Finland.