Finska veckan tillbaka hos Lidl

Den populäraste kampanjveckan på året?
Finska veckan.
Nu är det dags för den igen hos Lidl i Sverige.

Lidl påpekar i en pressrelease att de återkommande kampanjveckorna är uppskattade av kunderna men att den allra mest populära är den finska veckan.
Nu är det dags för den igen, med start igår måndag 2 september.

Att finska veckan är populär är förstås inte så märkligt med tanke på att 1,5 procent av Sveriges befolkning – 147 833 för att vara exakt enligt SCB – är födda i Finland och att en betydligt högre andel än så har anknytning till Finland.

Under finska veckan erbjuder Lidl kunderna finska produkter i exempelvis kategorierna lakrits, åländsk gräddost, lingon, hjortron och tjärschampo.
De fem finska produkter som säljer allra bäst är hallonmunkar, lördagskorv, pelmani, fylld lakrits och grillkorv med ost. Den finska rispirogen är så populär att den numera, på kundernas begäran, ingår i Lidls fasta sortiment.

– Vi är inte förvånade, det bor ju så många med finska rötter i Sverige. När man flyttar utomlands är mat ofta det man saknar mest från hemlandet. Många andra eller tredje generations sverigefinnar har starka matminnen från sina föräldrar som ätit traditionell finsk mat, så det kanske känns tryggt och lite nostalgiskt att köpa den här typen av finska produkter, säger Elna Nykänen Andersson, pressråd på Finlands ambassad i Stockholm.

Den Lidl-butik som säljer allra flest produkter under finska veckan är butiken i Upplands Väsby utanför Stockholm.
Upplands Väsby kallas ibland för “Lilla Finland” då var tjugonde invånare är född i grannlandet i öster.
På topplistan över de butiker som säljer mest under finska veckan ligger också Göteborg med tre butiker (Kvillebäcken, Angered, Frölunda), Haninge, Borås och Eskilstuna.