Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Finska veckan tillbaka hos Lidl

Den populäraste kampanjveckan på året?
Finska veckan.
Nu är det dags för den igen hos Lidl i Sverige.

Lidl påpekar i en pressrelease att de återkommande kampanjveckorna är uppskattade av kunderna men att den allra mest populära är den finska veckan.
Nu är det dags för den igen, med start igår måndag 2 september.

Att finska veckan är populär är förstås inte så märkligt med tanke på att 1,5 procent av Sveriges befolkning – 147 833 för att vara exakt enligt SCB – är födda i Finland och att en betydligt högre andel än så har anknytning till Finland.

Under finska veckan erbjuder Lidl kunderna finska produkter i exempelvis kategorierna lakrits, åländsk gräddost, lingon, hjortron och tjärschampo.
De fem finska produkter som säljer allra bäst är hallonmunkar, lördagskorv, pelmani, fylld lakrits och grillkorv med ost. Den finska rispirogen är så populär att den numera, på kundernas begäran, ingår i Lidls fasta sortiment.

– Vi är inte förvånade, det bor ju så många med finska rötter i Sverige. När man flyttar utomlands är mat ofta det man saknar mest från hemlandet. Många andra eller tredje generations sverigefinnar har starka matminnen från sina föräldrar som ätit traditionell finsk mat, så det kanske känns tryggt och lite nostalgiskt att köpa den här typen av finska produkter, säger Elna Nykänen Andersson, pressråd på Finlands ambassad i Stockholm.

Den Lidl-butik som säljer allra flest produkter under finska veckan är butiken i Upplands Väsby utanför Stockholm.
Upplands Väsby kallas ibland för “Lilla Finland” då var tjugonde invånare är född i grannlandet i öster.
På topplistan över de butiker som säljer mest under finska veckan ligger också Göteborg med tre butiker (Kvillebäcken, Angered, Frölunda), Haninge, Borås och Eskilstuna.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

Teknikmagasinet i konkurs

Teknikmagasinet ansöker nu om konkurs. Under en tid har man försökt genomföra en rekonstruktion och även haft intressenter som velat

De kan bli Årets matbluff

Rekordmånga kandidater. Fem finalister. Fram till 20 januari kan du rösta på vilken vara som motvilligt ska få utmärkelsen Årets

Ludvig Anderberg tror på Mat.se

E-handeln av mat har stor tillväxtpotential och det egna företaget Mat.se ligger i framkant med smart lösningar. Det anser, möjligen

Vill kartlägga kompetensbehov

Det finns en brist på utbildningar inom kött och chark i Sverige, anser regeringen. Nu vill man genomföra en inventering

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch