Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela på sociala medier eller via e-post.

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-post

Flest litar mest på forskare och Livsmedelsverket när det gäller mat och hälsa.

I vilket fall de som svarat hos Livsmedelsföretagen i en ny undersökning där flest även anger att de vill lära sig mer om hur maten produceras och vad den innehåller. 

I en ny undersökning har 1 011 svenskar, slumpmässigt utvalda, uttalat sig om mat och hälsa inom fem områden.
Sammanfattningen är att det flest svarande vill lära sig mer om är hur maten produceras och vad den innehåller, att man har högt förtroende för forskare och Livsmedelsverket men inte litar särskilt mycket på släkt och vänner samt att den vanligaste dieten – om det nu är en diet – är att vara vegetarian eller vegan.

Fem områden
I Livsmedelsföretagens undersökning, utförd av Demoskop, har 1 011 svenskar svarat i dessa fem frågeställningar:
Från var och vem får svenskarna sin information om mat och hälsa?
Vad vill svenskarna lära sig mer om kring mat och hälsa?
Vilka dieter följer svenskarna?
Hur gör svenskarna för att äta mer hälsosamt?
Tycker man att det är lätt eller svårt att hitta hälsosam mat?
− Det finns få saker som det skrivs och pratas så mycket om som mat och hälsa. För vissa är det helt okomplicerat och för andra är det till och med ångestfyllt. En del väljer mat och dryck för att maximera sin träning, en del vill bara snabbt få i sig energi och för en del är det ett av livets stora glädjeämnen, konstaterar Elisabet Rytter som är nutritions- och forskningsansvarig hos Livsmedelsföretagen.

Ingen kommer undan
Samtidigt kommer ingen undan utan har och måste ha en relation till mat och dryck, påpekar hon.
– Alla måste förhålla sig till mat, och vad man äter och dricker kommer att påverka hälsan. Vi vill hjälpa folk att göra medvetna val och skapa goda levnadsvanor där matglädje och hälsotänkande är i balans. Och då är det viktigt för oss att veta hur svenskar ser på mat och hälsa och var och hur de får sin information, säger Elisabet Rytter.
Nedan ser du vilka svar de 1 011 lämnat på tre områden samt Elisabet Rytters kommentar till svaren. Ett mått i bedömningen av hur representativ undersökningen är kan möjligen vara att andelen veganer och vegetarianer bland de svarande är drygt dubbelt så hög som i befolkningen i sin helhet.

Vilka litar du särskilt på när det gäller information om sambandet mellan mat och hälsa?
Forskare (71%)
Livsmedelsverket (64%)
Socialstyrelsen (40%)
Vetenskapsjournalister (27%)
Släkt och vänner (10%)

− Ett oerhört glädjande resultat! Det är den goda vetenskapen som sitter på svaren kring mat och hälsa, och den goda vetenskapen vore inte möjlig utan engagerade och skickliga forskare. Jag blir också mycket glad av att se att svenskarna har så högt förtroende för Livsmedelsverket. De jobbar hårt och målmedvetet för att sprida sina vetenskapligt baserade kostråd och annan viktig information om livsmedel, säger Elisabet Rytter. (Max tre svar var möjliga)

Vilka ämnen inom området mat är du mest intresserad av att lära dig mer om?
Hur mat och dryck produceras (41%)
Innehållet i mat och dryck (40%)
Nya recept (38%)
Hur man ska äta näringsriktigt (38%)
Mat och dryck som kan göra oss friska och sjuka (36%)

− För mig är det uppenbart att här finns det en jättestor möjlighet för företagen i livsmedelsindustrin att satsa ännu mer på att förklara hur man utvecklar och tillverkar sina produkter. På så sätt tror jag att man kan skingra en hel del frågetecken hos allmänheten och bemöta den okunniga kritiken som ibland riktas mot industrin, säger Elisabet Rytter. (Valfritt antal svar var möjliga)

Följer du just nu någon eller flera dieter?
Vegetarian/vegan (13%)
Laktosfritt (9%)
Antiinflammatorisk kost (4%)
Viktminskningsprogram (4%)
Glutenfritt (4%)

− Den ökande trenden för vegetariska och veganska dieter är tydlig och kommer sannolikt att fortsätta. En strikt vegetarisk eller vegansk diet passar inte alla, men utan tvekan borde vi alla äta mer frukt och grönt. Det är inte utan viss skadeglädje som jag noterar att förr så trendiga extremdieter som till exempel paleo, keto och GI sakta men säkert tynar bort ur svenskarnas medvetande. I bästa fall var de baserade på dålig vetenskap och i många fall ingen alls, säger Elisabet Rytter.

Fakta/Om undersökningen
Undersökningen utfördes i oktober och november 2019 av Demoskop på Livsmedelsföretagens uppdrag. Totalt genomfördes 1 011 intervjuer i Demoskops riksrepresentativa internetpanel.
Deltagarna till panelen har rekryterats via telefon, dvs. en så kallad slumpmässig rekrytering. Resultatet har vägts med avseende på kön och ålder.

Fakta/Livsmedelsföretagen
Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Organisationen verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.
Livsmedelsföretagen har cirka 800 medlemsföretag vilka sysselsätter närmare 50 000 personer, omsätter 195 miljarder kr per år och tillsammans utgör Sveriges tredje största industrigren.

Vi har över 100 st. nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Föregående
Nästa

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

Annons för dig med smak på livet.

Smakprov? Klicka här.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Senaste nytt

| Annons | 

Föregående
Nästa

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Vi uppdaterar nyheter dagligen.

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

För dig som vill veta allt som händer inom dagligvaru- och servicehandeln.

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

| Annons |

Föregående
Nästa

Vill du också synas här?

powered by Typeform

Välkommen till Butikstrender.

| Annons | 

Föregående
Nästa

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

| Annons |

Föregående
Nästa

Glad läsning önskar redaktionen!

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Snart där!

| Annons | 

Föregående
Nästa

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch