Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Försäljningen av plastkassar rasar

Nya skatten på plastkassar har nu drygt tre veckor på nacken. Resultatet så här långt? I enlighet med målet för skatten – försäljningen rasar.
Hos svd.se kan man rapportera att Coop jämfört med motsvarande period förra året nu sålt 40 procent färre plastkassar sedan skatten infördes.

När den nya och omdiskuterade skatten på plastkassar och plastpåsar infördes 1 maj var det med motiveringen att Sverige ska nå EU-målet om max 40 plastkassar per person och år till år 2025. Vi låg då över 100 så minskningen som krävs är radikal.

1 maj kom den nya skatten, 3 kr på plastkassar och 30 öre på plastpåsar, och nu finns fakta för de tre första veckorna med nya plastskatten.
Hos svd.se kan man rapportera att Coop jämfört med motsvarande period förra året nu sålt 40 procent färre plastkassar sedan skatten infördes.

Även hos Axfood-ägda Willys, Hemköp och Tempo är förändringen markant.
Där var tidigare 75 procent av de sålda kassarna av plast medan fördelningen nu, efter tre veckor med nya skatten är i stort sett 50-50.

Hos Systembolaget har man också sett en rejäl minskning av försäljningen av plastkassar.
I vissa av företagets butiker har man slagit två flugor i en smäll genom att ställa fram de kartonger som man får flaskor och burkar levererade i och nu låter kunderna packa sina inköpta varor i.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Läs fler nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

| Annons |

Annons för dig med smak på livet.

Gå till Norrlandsvilt Facebook.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

Butiksnytt

| Annons | 

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

Politik

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Brott

Konkurser

| Annons |

Vill du också synas här?

powered by Typeform

| Annons | 

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

| Annons |

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

2019 avslutades med exakt 106 144 stycken unika läsare, vi arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch